czarnobiały0+1+2
 Strona główna  Strona Internetowa Gminy  O Biuletynie  Powiaty i gminy  Archiwalny BIP  Mapa
 Wywóz odpadów komunalnych z terenu Gminy Gietrzwałd
 Drukuj informację

Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gietrzwałd.

Ogłoszono: 2010-03-22 12:59:59 przez Adam Cieśliński

UCHWAŁA Nr XXIV/234/2008

Rady Gminy Gietrzwałd

z dnia 25 września 2008 r.

 

w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gietrzwałd.

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 oraz art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, Dz. U. z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Dz. U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, Dz. U. z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, Dz. U. z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008, Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1495, Dz. U. z 2006 r. Nr 144, poz. 1042) oraz po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Olsztynie, Rada Gminy Gietrzwałd uchwala, co następuje:

 

§ 1. Załącznik do uchwały Nr XXXIII/318/06 Rady Gminy Gietrzwałd z dnia 20 kwietnia 2006 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gietrzwałd otrzymuje brzmienie stanowiące załącznik do uchwały niniejszej.

 

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Gietrzwałd.

 

§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

 

 

 

Załącznik

do Uchwały Rady Gminy Gietrzwałd

Nr XXIV / 234 / 2008 z dnia 25.09.2008r.

 

 

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU

NA TERENIE GMINY GIETRZWAŁD

 

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

 

§ 1.Określa się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Gietrzwałd, a w szczególności:

 

1) wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości;

 

2) rodzaje i minimalną pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych;

 

3) częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

 

4) maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów;

 

5) inne wymagania wynikające z gminnego planu gospodarki odpadami;

 

6) obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe;

 

7) wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej;

 

8) wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania.

 

§ 2.Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

 

1) gminie – należy przez to rozumieć Gminę Gietrzwałd;

 

2) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;

 

3) nieruchomości – należy przez to rozumieć, zgodnie z art. 46 § 1 kodeksu cywilnego, część powierzchni ziemi stanowiącą odrębny przedmiot własności, jak również budynki trwale z gruntem związane lub część takich budynków;

 

4) chodniku - należy przez to rozumieć utwardzoną część drogi przeznaczoną do ruchu pieszych, znajdującą się pomiędzy krawędzią jezdni a granicą nieruchomości położonej wzdłuż drogi;

 

5) właścicielach nieruchomości – należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych, oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami mające obowiązek realizować obowiązki w zakresie utrzymania czystości i porządku, przy czym:

 

a) na terenie budowy wykonywanie obowiązków właściciela nieruchomości należy do wykonawcy robót budowlanych;

 

b) na terenach wydzielonych krawężnikiem lub oznakowaniem poziomym przystanków komunikacyjnych obowiązki uprzątnięcia i pozbycia się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń, należą do przedsiębiorców użytkujących tereny służące komunikacji publicznej;

 

c) na drogach publicznych obowiązki utrzymania czystości i porządku, a także zbieranie i pozbywanie się odpadów zgromadzonych w urządzeniach do tego przeznaczonych oraz utrzymanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, pozbywanie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi publicznej, uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników, jeżeli zarząd drogi pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów na takim chodniku, należą do zarządu drogi;

 

d) na terenach pozostałych obowiązki utrzymania czystości i porządku należą do gminy, do obowiązków gminy należy także uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników, jeżeli gmina pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów samochodowych na takim chodniku oraz zbieranie i pozbycie się odpadów zgromadzonych w urządzeniach do tego przeznaczonych umieszczonych na tym chodniku i utrzymanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;

 

6) Krajowym Planie Gospodarki Odpadami (dalej: KPGO ) – należy rozumieć przez to dokument przyjęty przez Radę Ministrów zgodnie z treścią art. 14 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach i ogłoszony w Monitorze Polskim z 2003 r. Nr 11, poz. 159 z dnia 28 lutego 2003,

 

7) poziomach selekcji - należy przez to rozumieć, zgodnie z docelowymi zapisami KPGO, że w kolejnych latach podmioty uprawnione są zobowiązane wyselekcjonować spośród odpadów komunalnych przekazywanych przez jedną osobę i poddać odzyskowi oraz recyklingowi następujące ilości odpadów (w poszczególnym roku, w kg):

 

a) kuchennych ulegających biodegradacji:

 

w 2006 - 2, w 2007 - 4, w 2008 - 7, w 2009 - 10, w 2010 - 13;

 

b) opakowań z papierem, tekturą, tekstyliami i metalami:

 

w 2006 - 23, w 2007 - 36;

 

c) odpadów wielkogabarytowych:

 

w 2006 - 4, w 2007 - 5, w 2008 - 6, w 2009 - 8, w 2010 - 10, w 2011 - 11, w 2012 - 12 kg, w 2013 - 13, w 2014 - 14;

 

d) odpadów budowlanych:

 

w 2006 - 9, w 2007 - 14, w 2008 - 20, w 2009 - 26, w 2010 - 32, w 2011 - 39, w 2012 - 46, w 2013 - 54, w 2014 - 62;

 

e) odpadów niebezpiecznych:

 

w 2006 – 0.3, w 2007 – 0.8, w 2008 – 1.3, w 2009 -1.8, w 2010 – 2.4;

 

8) odpadach komunalnych – należy przez to rozumieć odpady komunalne zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach, powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych;

 

9) odpadach wielkogabarytowych – należy przez to rozumieć jeden ze strumieni odpadów komunalnych wymienionych w KPGO, charakteryzujący się tym, że jego składniki, ze względu na swoje rozmiary i masę, nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych; w szczególności należy przez to rozumieć: stare meble, wózki dziecięce, sprzęt gospodarstwa domowego, w tym drewno, materace itp.;

 

10) odpadach ulegających biodegradacji – należy przez to rozumieć odpady, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów;

 

11) odpadach kuchennych – należy przez to rozumieć: resztki warzyw, owoców, pieczywa, fusy kawy i herbaty, skorupy jaj, kości oprócz mięsa i wędlin;

 

12) odpadach zielonych – należy przez to rozumieć frakcję odpadów ulegających biodegradacji, powstających w wyniku pielęgnacji i uprawy ogrodów i terenów zielonych;

 

13) odpadach opakowaniowych – należy przez to rozumieć opakowania z papieru i tektury, opakowania wielomateriałowe, opakowania z tworzyw sztucznych, opakowania ze szkła, wymienione w KPGO pośród 18 strumieni składających się na odpady komunalne;

 

14) makulaturze – należy przez to rozumieć: papier, tekturę, kartony, książki, zeszyty, gazety, makulaturę, katalogi, prospekty, opakowania papierowe – torby, worki;

 

15) szkle – należy przez to rozumieć: butelki, słoiki i inne opakowania szklane, czystą stłuczkę szklaną, szyby okienne;

 

16) tworzywach sztucznych – należy przez to rozumieć: czyste opakowania po chemii gospodarczej i artykułach spożywczych, reklamówki, worki foliowe, jednorazowe butelki typu PET oraz puszki aluminiowe;

 

17) punktach selektywnego gromadzenia odpadów – należy przez to rozumieć wydzielone na terenie gminy miejsca, w których znajdują się pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów;

 

18) odpadach budowlanych – należy przez to rozumieć: odpady pochodzące z rozbiórek, remontów lub budowy obiektów budowlanych wymienione w KPGO pośród 18 strumieni składających się na odpady komunalne;

 

19) odpadach niebezpiecznych – rozumie się przez to frakcję odpadów niebezpiecznych w rozumieniu ustawy o odpadach, wymienioną w KPGO pośród 18 strumieni składających się na odpady komunalne, a więc np.: baterie, akumulatory, świetlówki, resztki farb, lakierów, rozpuszczalników, środków do impregnacji drewna, olejów mineralnych i syntetycznych, benzyn, leków, opakowania po środkach ochrony roślin i nawozach, opakowania po aerozolach, zużyte opatrunki;

 

20) nieczystościach ciekłych - należy przez to rozumieć ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych;

 

21) zbiornikach bezodpływowych – należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstania;

 

22) stacjach zlewnych – należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia;

 

23) harmonogramie – należy przez to rozumieć plan odbioru odpadów komunalnych na terenie gminy Gietrzwałd podany do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty oraz w Biuletynie Informacji Publicznej (www.bip.gietrzwald.pl);

 

24) podmiotach uprawnionych - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa będące gminnymi jednostkami organizacyjnymi lub podmiotami posiadającymi wydane przez wójta, ważne zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie:

 

a) odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,

 

b) opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,

 

c) ochrony przed bezdomnymi zwierzętami,

 

d) prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części.

 

25) przedsiębiorstwie wywozowym – należy przez to rozumieć podmiot uprawniony, wyłoniony zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych, z którym gmina ma zawartą umowę na zorganizowany odbiór odpadów komunalnych;

 

26) zabudowie wielorodzinnej – należy przez to rozumieć zabudowę budynkami wielolokalowymi stanowiącymi osiedla mieszkaniowe;

 

27) zabudowie jednorodzinnej – należy przez to rozumieć budynki wolnostojące mieszczące do kilku lokali mieszkalnych:

 

28) zabudowie kolonijnej - należy przez to rozumieć budynki wolnostojące położone w znacznej odległości poza zwartą zabudową wsi, do których prowadzące drogi gruntowe pozwalają dojechać pojazdem odbierającym odpady o tonażu nie przekraczającym 3,5 t;

 

29) zabudowie rekreacji indywidualnej – należy przez to rozumieć domki rekreacyjne służące wypoczynkowi indywidualnego użytkownika, nie mające charakteru komercyjnego (usługowego), użytkowane w okresie od maja do października;

 

30) chowie zwierząt – rozumie się przez to wszelkie formy posiadania zwierząt gospodarskich bez względu na tytuł prawny oraz sposób ich utrzymywania i użytkowania;

 

31) zwierzętach domowych - należy przez to rozumieć zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza, a w szczególności: psy, koty, ptaki egzotyczne, chomiki, świnki morskie, ryby i żółwie hodowane w akwarium oraz inne zwierzęta uznane za nadające się do trzymania w mieszkaniach w celach niehodowlanych;

 

32) zwierzętach gospodarskich – należy przez to rozumieć zwierzęta utrzymywane w celach hodowlanych i produkcyjnych, a w szczególności: konie, bydło, świnie, owce, kozy, kury, kaczki, gęsi, gołębie, indyki, perliczki, strusie, króliki, nutrie, norki, lisy, tchórzofretki, ryby hodowlane, pszczoły oraz inne zwierzęta w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich;

 

33) zwierzętach bezdomnych - należy przez to rozumieć zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką trwale pozostawały.

 

Rozdział II

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

 

§ 3.Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku poprzez:

 

1) wyposażenie nieruchomości w dostateczną ilość pojemników służących do gromadzenia odpadów komunalnych oraz utrzymywanie ich w odpowiednim stanie technicznym i sanitarnym poprzez ich dezynfekcję, co najmniej raz na kwartał, ze zwiększoną częstotliwością w okresie letnim oraz każdorazowo po stwierdzeniu takiej konieczności. Usługi w tej mierze może wykonywać podmiot uprawniony;

 

2) prowadzenie zgodnie z opisanym w § 4. ust. 5 regulaminu, selektywnego zbierania i przekazywania do odbioru poszczególnych strumieni odpadów komunalnych;

 

3) zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów do pojemników służących do ich gromadzenia w miejscu, do którego posiadają tytuł prawny i wskazanie tego miejsca jako punktu odbioru odpadów dla podmiotu uprawnionego do odbierania odpadów. W przypadku niemożliwości usytuowania pojemników na własnej nieruchomości należy uzyskać zgodę właściciela innej nieruchomości lub zarządcy drogi na ustawienie pojemników na ich terenie;

 

4) przekazywanie odpadów zebranych selektywnie i pozostałych zmieszanych podmiotowi uprawnionemu do odbioru, w terminach wyznaczonych harmonogramem;

 

5) selektywne zbieranie odpadów innych niż komunalne, powstających na terenie nieruchomości w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej, np. medycznych, weterynaryjnych, i postępowanie z nimi zgodnie z zasadami przewidzianymi w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach;

 

6) przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej, a w przypadkach określonych w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych. Urządzenia te muszą posiadać pojemność dostosowaną do potrzeb, w tym do ilości wody zużywanej przez użytkowników i częstotliwości ich opróżniania oraz muszą spełniać wymagania przepisów prawa budowlanego;

 

7) uprzątanie przez właścicieli nieruchomości położonych wzdłuż dróg niezwłocznie po opadach, błota, śniegu, lodu z powierzchni nieruchomości oraz chodnika, (przy czym należy to realizować w sposób niezakłócający ruchu pieszych i pojazdów) oraz posypanie piaskiem chodnika. Uprzątnięte błoto, śnieg, lód należy złożyć na skraju chodnika lub jezdni, tak by mogły je sprzątnąć służby utrzymujące w stanie czystości jezdnię;

 

8) uprzątanie piasku z chodnika po roztopach;

 

9) uprzątanie z powierzchni nieruchomości i z wnętrza budynków każdej substancji lub przedmiotu należących do jednej z kategorii określonych w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach, których posiadacz pozbywa się, zamierza się pozbyć lub do ich pozbycia się jest obowiązany i przekazywanie ich podmiotowi uprawnionemu;

 

10) niezwłoczne usuwanie z terenu nieruchomości materiału rozbiórkowego i resztek materiałów budowlanych, powstałych w wyniku remontu i modernizacji lokali i budynków i przekazywanie ich podmiotowi uprawnionemu;

 

11) sprzątanie terenu posesji;

 

12) mycie pojazdów samochodowych poza myjniami wyłącznie w miejscach dozwolonych, a więc:

 

a) na terenie nieruchomości nie służącej do użytku publicznego tylko pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w szczególności ścieki takie nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do zbiorników wodnych lub do ziemi,

 

b) na terenach służących do użytku publicznego tylko w miejscach do tego przygotowanych i specjalnie oznaczonych;

 

13) naprawy drobne, a więc wymiana kół, świec zapłonowych, żarówek, uzupełnianie płynów, regulacje, pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi, na terenie nieruchomości tylko za zgodą właściciela nieruchomości i tylko wtedy, gdy nie są one uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości, a powstające odpady są gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami ustawy.

 

 

Rozdział III

Rodzaje i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych i gromadzenia nieczystości ciekłych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych

 

§ 4. 1.Właściciel nieruchomości zapewnia wyposażenie jej w urządzenia do gromadzenia odpadów komunalnych.

 

2. Urządzenia przewidziane do zbierania odpadów na terenie gminy to:

 

1) kosze uliczne o pojemności od 10 do 80 l;

 

2) pojemniki na odpady zmieszane o pojemności od 110 l do 7000 l;

 

3) pojemniki na odpady biodegradowalne;

 

4) worki;

 

5) pojemniki przeznaczone do selektywnej zbiórki opakowań ze szkła, tworzyw sztucznych, metali, papieru i tektury o pojemności od 110 l do 2500 l oraz oznakowane worki;

 

6) kontenery przeznaczone na odpady budowlane;

 

7) pojemniki przeznaczone na przeterminowane lekarstwa;

 

8) pojemniki na zużyte baterie.

 

3. Ustala się minimalną pojemność urządzeń do gromadzenia odpadów, uwzględniającą następujące normy:

1) dla gospodarstwa domowego liczącego od 1 do 4 osób należy przewidzieć pojemnik na odpady o pojemności 120 l;

2) gospodarstwo domowe liczące od 5 do 8 osób ma obowiązek wyposażyć nieruchomość w dwa pojemniki o pojemności 120 l;

3)gospodarstwa domowe liczące powyżej 8 osób mają obowiązek wyposażyć nieruchomość w pojemniki o pojemności zapewniającej pokrycie zapotrzebowania wg. norm zapisanych w pkt 1 i 2;

4) zarządcy nieruchomości wielolokalowych zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do liczby mieszkańców i cyklu wywozu, biorąc pod uwagę normatywy zapisane w pkt 1) ;

5) właściciele domków letniskowych w zabudowie rekreacji indywidualnej zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w jeden pojemnik o pojemności 120 l, a w przypadku ustawienia w pobliżu nieruchomości kontenerów zbiorczych, gromadzić odpady w tych kontenerach;

6) prowadzący działalność gospodarczą, kierujący instytucjami oświaty, zdrowia, kultury, zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do swych indywidualnych potrzeb uwzględniając następujące normatywy dostosowane do dwutygodniowego cyklu odbioru:

a) dla szkół wszelkiego typu - 3 l na każdego ucznia i pracownika,

b) dla żłobków i przedszkoli - 3 l na każde dziecko i pracownika,

c) dla lokali handlowych - 50 l na każde 10 m2 pow. całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l na lokal,

d) dla punktów handlowych poza lokalem - 50 l na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l na każdy punkt,

e) dla lokali gastronomicznych - 20 l na jedno miejsce konsumpcyjne, dotyczy to także miejsc w tzw. ogródkach zlokalizowanych na zewnątrz lokalu;

f) dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji – co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l;

g) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych - pojemnik o pojemności 120 l na każdych 10 pracowników;

h) dla domów opieki, internatów, hoteli, pensjonatów itp. – 20 l na jedno łóżko;

i) dla ogródków działkowych 20 l na każdą działkę w okresie sezonu tj. od 1 marca do 31 października każdego roku, i 5 litrów poza tym okresem;

j) w przypadku lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego pojemnika 120 l na odpady;

4. Do zbierania wyjątkowo zwiększonych ilości odpadów komunalnych, oprócz typowych pojemników, mogą być w uzasadnionych przypadkach używane odpowiednio oznaczone worki, odpłatnie udostępnione i wywożone przez podmiot uprawniony na podstawie umowy zawartej z tym podmiotem;

5. Odpady komunalne, zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić w następujący sposób:

 

1) odpady kuchenne i zielone ulegające biodegradacji: do czasu wprowadzenia systemu selektywnej zbiórki tych odpadów dopuszcza się zbieranie odpadów biodegradowalnych w pojemnikach na odpady zmieszane lub kompostowanie ich w przydomowych kompostownikach. Po wprowadzeniu systemu odpady biodegradowalne należy gromadzić do pojemników na frakcję organiczną;

 

2) odpady opakowaniowe (makulatura, szkło, tworzywa sztuczne) należy gromadzić w specjalnych oznakowanych pojemnikach w punktach selektywnego gromadzenia odpadów. Po wprowadzeniu systemu selektywnej zbiórki tych odpadów „u źródła” (na nieruchomości), należy je gromadzić w odpowiednio oznakowanych workach;

 

3) odpady wielkogabarytowe nie wymagają specjalnych urządzeń do zbierania, należy wystawiać je wyjściu na nieruchomość lub na miejsce wyznaczone do tego celu przez zarządcę nieruchomości, z którego odbierane są przez podmiot uprawniony;

 

4) odpady niebezpieczne – zabrania się mieszać wraz z innymi odpadami komunalnymi; selektywna zbiórka powinna być prowadzona w sklepach, aptekach, szkołach i miejscach użyteczności publicznej, lub gromadzone w gospodarstwach domowych i odbierane przez podmiot uprawniony co najmniej raz na pół roku, z wyjątkiem farmaceutyków i odpadów medycznych, które należy przekazywać bezpośrednio firmom wyspecjalizowanym;

 

5) odpady budowlane są składane do kontenera dostarczonego przez podmiot uprawniony i w nim odbierane.

 

6. Właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości i porządku na jej terenie przez dostosowanie wielkości zbiornika bezodpływowego do ilości osób stale lub czasowo przebywających na jej terenie, w taki sposób by opróżnianie było konieczne nie częściej niż raz w tygodniu bez dopuszczenia do przepełnienia; podobnie przepustowość przydomowej oczyszczalni ścieków musi zostać dostosowana do ilości mieszkańców w sposób zapewniający uzyskanie stopnia ich oczyszczania określonego w przepisach odrębnych; określając wielkość i przepustowość tych urządzeń należy przyjąć następujące wskaźniki wytwarzania ścieków:

 

1) mieszkańcy - 3,0 m³/osobę/miesiąc,

 

2) bary, restauracje, jadłodajnie – 3 m³/miejsce/miesiąc,

 

3) kawiarnie – 0,8 m³/miejsce/miesiąc,

 

4) sklepy spożywcze – 2,0 m³/zatrudnionego/miesiąc,

 

5) pozostałe sklepy – 0,9 m³/zatrudnionego/miesiąc,

 

6) apteki – 3,0 m³/zatrudnionego/miesiąc,

 

7) przychodnie lekarskie – 0,5 m³/zatrudnionego/miesiąc,

 

8) zakłady fryzjerskie i kosmetyczne - 4,5 m³/zatrudnionego/miesiąc,

 

9) pozostałe zakłady usługowe - 0,45 m³/zatrudnionego/miesiąc,

 

10) zakłady produkcyjne:

 

a) bez natrysków - 0,45 m³/zatrudnionego/miesiąc,

 

b) z natryskami – 1,5 m³/zatrudnionego/miesiąc.

 

§ 5. Rodzaje i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych w miejscach i na drogach publicznych:

 

1) miejsca publiczne takie jak: drogi publiczne, ciągi handlowo–usługowe, przystanki komunikacji, parki są przez właścicieli nieruchomości lub przedsiębiorców użytkujących tereny komunikacji publicznej obowiązkowo wyposażone w zamocowane na stałe kosze uliczne, zgodnie z następującymi zasadami:

 

a) odległość pomiędzy koszami rozstawionymi na drogach publicznych i w parkach nie może przekraczać 150 m;

 

b) na przystankach komunikacji kosze należy lokalizować pod wiatą, a jeśli jej nie ma - to w sąsiedztwie oznaczenia przystanku;

 

c) na peronach odległość pomiędzy koszami nie może przekraczać 50 m;

 

d) wielkość koszy ulicznych została określona w § 4 ust. 2 pkt 1 regulaminu;

 

2) organizatorzy imprezy masowej są zobowiązani do wyposażenia miejsca, na którym ona się odbywa, w jeden pojemnik o pojemności 120 l na 20 osób uczestniczących w imprezie oraz w szalety przenośne w liczbie jeden szalet na 100 osób uczestniczących w imprezie.

 

§ 6. Zasady rozmieszczania urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów i gromadzenia nieczystości stałych i ciekłych:

 

1) na terenie nieruchomości pojemniki na odpady zmieszane oraz worki z wyselekcjonowanymi odpadami po wprowadzeniu systemu selektywnej zbiórki „u źródła”, należy ustawiać w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla pracowników podmiotu uprawnionego bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub, gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawiać je w dniu odbioru, zgodnie z harmonogramem, przed wejściem na teren nieruchomości; dopuszcza się także wjazd na teren nieruchomości pojazdów podmiotu uprawnionego w celu odbioru odpadów zgromadzonych w pojemnikach;

 

2) pojemniki na odpady powinny być ustawione, na terenie nieruchomości, w miejscu widocznym, trwale oznaczonym, na wyrównanej, w miarę potrzeb utwardzonej powierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się na niej wody i błota;

 

3) właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywania pojemników na odpady w stanie czystości, dobrym stanie technicznym, jak również dezynfekować je, co najmniej raz na kwartał, a w okresie letnim zwiększyć częstotliwość dezynfekcji oraz dezynfekować pojemniki każdorazowo po stwierdzeniu takiej konieczności; usługi w tej mierze może wykonywać podmiot uprawniony;

 

4) wyselekcjonowane odpady wielkogabarytowe muszą być wystawione w terminie przewidzianym harmonogramem na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej lub na miejsce wyznaczone przez zarządcę do tego celu w zabudowie wielorodzinnej;

 

5) wyselekcjonowane odpady budowlane muszą być złożone w udostępnionych przez podmiot uprawniony kontenerach, w miejscu umożliwiającym dojazd pojazdu podmiotu uprawnionego, na miejscu nie utrudniającym korzystania z nieruchomości lub wyznaczonym do tego celu przez zarządcę w zabudowie wielorodzinnej;

 

6) zasady rozmieszczania koszy ulicznych określa § 5 pkt 1 regulaminu.

 

7) szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub oczyszczalnia przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego podmiotu uprawnionego w celu ich opróżnienia.

 

§ 7. Ograniczenia wynikające z konieczności zachowania zasad bezpieczeństwa i właściwej eksploatacji urządzeń do gromadzenia odpadów komunalnych i zbiorników bezodpływowych:

 

1) zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gruzu, gorącego popiołu i żużla, szlamów, substancji toksycznych, żrących, wybuchowych, przeterminowanych leków, zużytych olejów, resztek farb, rozpuszczalników, lakierów i innych odpadów niebezpiecznych oraz odpadów z działalności gospodarczej;

 

2) zabrania się spalania w pojemnikach i koszach na odpady, jakichkolwiek odpadów;

 

3) do pojemników na papier, tekturę opakowaniową i nieopakowanio

 Podmiot udostępniający informację: gietrzwald_gmina_wiejska
Osoba, która wytworzyla informację: Rada Gminy Gietrzwałd Data wytworzenia informacji: 2010-03-22 12:59:15
Osoba, która odpowiada za treść: Rada Giny Gietrzwałd Data udostępnienia informacji: 2010-03-22 12:59:59
Wprowadził informację do BIP: Adam Cieśliński Artykuł był wyświetlony: 1078
Osoba, która zmieniła informację: Adam Cieśliński Data aktualizacji informacji: 2013-09-02 15:27:19
Zobacz zmiany w rejestrze zmian »