czarnobiały0+1+2
 Strona główna  Strona Internetowa Gminy  O Biuletynie  Powiaty i gminy  Archiwalny BIP  Mapa
 Statut Gminy
 Drukuj informację

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.

      Statut Gminy Gietrzwałd

Ogłoszono: 2010-01-14 09:16:49 przez Adam Cieśliński

Statut Gminy Gietrzwałd





Uchwała Rady Gminy Gietrzwałd Nr XX/182/96 z dnia 25 lipca 1996r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy

- opublikowany w Dzienniku Urzędowym Województwa Olsztyńskiego
z dnia 08 listopada 1996 r. Nr 47 poz. 503

 

 

( uchwały w sprawie zmian w statucie:

Nr VII/78/99 z dnia 10.06.1999r.,
Nr XXV/279/2001 z dnia 29.08.2001r,

Nr XXXIV/ 400/2002 z dnia 03.10.2002r.,

Nr XXIV/224/2005 z dnia 31.03.2005r.,

Nr XXVIII/262/2005 z dnia 10.11.2005r.)

 

 

Przedstawiony tekst jest tekstem ujednoliconym.

 

Część I 
POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

§ 1

Gmina Gietrzwałd jest wspólnotą samorządową obejmującą z mocy prawa wszystkich jej mieszkańców.

§ 2

Gmina obejmuje obszar o powierzchni 174km2.

§ 3

Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Gietrzwałd.

§ 4

1. Gmina posiada osobowość prawną.

2. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.

3. O ustroju gminy stanowi jej statut.

§ 5

Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:

gminie - należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową oraz terytorium Gminy Gietrzwałd.

radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy Gietrzwałd.

Przewodniczącym rady - należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Gminy Gietrzwałd.

Wiceprzewodniczącym rady - należy przez to rozumieć Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Gietrzwałd.

Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Gietrzwałd.

Zastępcy Wójta - należy przez to rozumieć Zastępcę Wójta Gminy Gietrzwałd.

Sekretarzu - należy przez to rozumieć Sekretarza Gminy Gietrzwałd

Skarbniku - należy przez to rozumieć Skarbnika Gminy Gietrzwałd

urzędzie - należy przez to rozumieć urząd Gminy Gietrzwałd

Statucie - należy przez to rozumieć Statut Gminy Gietrzwałd

regulaminie Rady - należy przez to rozumieć regulamin Rady Gminy Gietrzwałd.

 

Część II

ZAKRES DZIAŁANIA I ZADANIA GMINY

 

§ 6

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zadania publiczne, gmina wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

§ 7

1. Gmina w celu zaspokojenia potrzeb jej mieszkańców realizuje zadania własne, zadania zlecone z zakresu administracji rządowej wynikające z ustaw szczególnych oraz zadania przejęte od administracji rządowej w drodze porozumienia.

2. Zadania własne Gminy obejmują sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki terenami i ochrony środowiska,

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

4) lokalnego transportu zbiorowego,

5) ochrony zdrowia,

6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,

8) oświaty, w tym szkół podstawowych, przedszkoli i innych placówek oświatowo - wychowawczych,

9) kultury w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,

10) kultury fizycznej w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11) targowisk i hal targowych,

12) zieleni gminnej i zadrzewień,

13) cmentarzy gminnych,

14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej , w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16) polityki prorodzinnej w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej.

17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,

18) promocji gminy

19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,

20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

 

3. Gmina nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.

§ 8

1. Gmina wykonuje swoje zadania:

- poprzez działalność swych organów i jednostek pomocniczych ( sołectwa, osiedla),

- poprzez gminne jednostki organizacyjne,

- poprzez działalność innych podmiotów na podstawie zawartych z nimi umów i porozumień.

2. O przystąpieniu do związków międzygminnych , porozumień międzygminnych

lub stowarzyszeń gmin decyduje rada w drodze uchwały.

3. Zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji.

3a. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.”

 

Część III
WŁADZE GMINY

 

§ 9

1. W sprawach należących do zadań gminy, mieszkańcy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym lub za pośrednictwem organów gminy.

2. Organami gminy są:

- Rada Gminy Gietrzwałd

- Wójt Gminy Gietrzwałd.

3. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać jedynie z ustaw.

4. Każdy ma prawo do uzyskiwania informacji , wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokółów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy.

5.Powiadomienie o terminie posiedzenia rady gminy podaje się do publicznej wiadomości mieszkańców poprzez wywieszenie na tablicach ogłoszeń w sołectwach oraz siedzibie urzędu gminy na 7 dni przed terminem posiedzenia.

6. Powiadomienie o terminie posiedzenia komisji rady gminy podaje się do publicznej wiadomości mieszkańców poprzez wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń urzędu gminy na 3 dni przed terminem posiedzenia.

7. Protokóły z posiedzeń zarządu gminy, rady gminy, komisji rady gminy udostępniane są przez sekretarza na ustny wniosek osoby zainteresowanej.

8. Inne dokumenty wymagające wyszukiwania, udostępnia się na pisemny wniosek w terminie nie dłuższym niż 1 miesiąc od dnia otrzymania wniosku.

9. Termin o którym mowa w pkt 8 może ulec przedłużeniu do 2 miesięcy ze względu na stopień skomplikowania sprawy. W tym przypadku przepisy art. 36 k.p.a. stosuje się odpowiednio.