czarnobiały0+1+2
 Strona główna  Strona Internetowa Gminy  O Biuletynie  Powiaty i gminy  Archiwalny BIP  Mapa
 Uchwały Rady Gminy
 Drukuj informację

XXXVII/398/2009

Status: Obowiązujący

Sesja: XXXVII

Kadencja: V

Data wejścia w życie: wchodzi w życie z dniem podjęcia

Data podpisania: 2009-12-29

Data rozpoczęcia obowiązywania: 2009-12-29

Ogłoszono dnia: 2010-01-14 13:00:45 przez Rada Gminy Gietrzwałd

Temat

w sprawie uchwalenia Rocznego programu współpracy Gminy Gietrzwałd z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2010 rok.

Na podstawie

Na podstawie art. 5, ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2003r Nr 96 poz. 873, zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 64 poz. 593, Nr 116 poz. 1203 i Nr 210 poz. 2135, z 2005r. Dz.U. Nr 155 poz. 1298, Nr 169 poz. 1420 i Nr 175 poz. 1462, z 2006 r. Dz.U. Nr 94, poz. 651, z 2008r. Dz.U. Nr 209 poz. 1316, z 2009r. Nr 22, poz. 120 i Nr 19, poz. 100) Rada Gminy Gietrzwałd uchwala, co następuje:

Treść

§ 1. Uchwala się Roczny programy współpracy Gminy Gietrzwałd z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2010 rok. stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

 

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Załącznik do uchwały Rady Gminy Gietrzwałd

Nr XXXVII / 398 / 2009z dnia 29 grudnia 2009 r.




ROCZNY PROGRAM

WSPÓŁPRACY GMINY GIETRZWAŁD Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI I INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ POŻYTKU PUBLICZNEGO

NA 2010 ROK

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wstęp

Aktywność mieszkańców Gminy Gietrzwałd jest podstawą budowy nowoczesnego społeczeństwa obywatelskiego. Aby rozwój lokalny odczuwalnie poprawił sytuację i komfort życia każdego z mieszkańców, konieczne jest prowadzenie równolegle inwestycji zarówno
w infrastrukturę, jak budowanie kapitału społecznego. Z tego też względu pragniemy rozwijać współpracę samorządu z organizacjami pozarządowymi i innymi formami aktywności
i samorządności, podążając za nowoczesnymi standardami i korzystając z otwierających się możliwości.

Program powstał jako kontynuacja dotychczasowej współpracy, a także w celu profesjonalizacji oraz standaryzacji reguł i zasad wzajemnej współpracy między wszystkimi podmiotami, które aktywnie działają na terenie Gminy Gietrzwałd na rzecz rozwoju sektora społecznego, rozumianego jako: kapitał ludzki oraz lokalna infrastruktura.

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

 

§1. Ilekroć w niniejszym programie mowa jest o:

  1. gminie - rozumie się przez to Gminę Gietrzwałd;

  2. radzie - rozumie się przez to Radę Gminy Gietrzwałd;

  3. urzędzie - rozumie się przez to Urząd Gminy w Gietrzwałdzie;

  4. wójcie - rozumie się przez to Wójta Gminy Gietrzwałd;

  5. sekretarzu - rozumie się przez to Sekretarza Gminy Gietrzwałd;

  6. skarbniku - rozumie się przez to Skarbnika Gminy Gietrzwałd;

  7. organizacji pozarządowej - rozumie się przez to osobę prawną lub jednostkę nie posiadającą osobowości prawnej utworzoną na podstawie przepisów ustaw, w tym fundację i stowarzyszenie, nie będące jednostkami sektora finansów publicznych,
    w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku;

  8. podmiocie - rozumie się przez to:

    1. osobę prawną i jednostkę organizacyjna działającą na podstawie przepisów
      o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej,
      o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz
      o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmujące prowadzenie działalności pożytku publicznego;

    2. stowarzyszenie jednostek samorządu terytorialnego.

  1. udziale środków własnych - rozumie się przez to środki finansowe nie pochodzące
    z budżetu gminy, przeznaczone na realizację zadania, o którego wsparcie finansowe organizacja pozarządowa lub podmiot ubiega się;

  2. ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96 poz. 873 z późn. zm.);

  3. programie - rozumie się przez to „Roczny program współpracy Gminy Gietrzwałd
    z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na
    2010 rok”;

  4. pracownik wyznaczony do współpracy - rozumie się przez to pracownika Urzędu Gminy Gietrzwałd wyznaczonego przez wójta do realizacji zadań wynikających z przyjętych niniejszym programem zasad i form współpracy z organizacjami pozarządowymi;

  5. jednostki organizacyjne gminy - rozumie się przez to jednostki oświatowe, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Gminny Ośrodek Kultury.

 

§2. Uchwalając budżet rada rezerwuje w nim środki finansowe na realizację zadań przez organizacje pozarządowe i podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego.

 

§3. Organizacje pozarządowe i podmioty winny zapewnić realizację zadań w sposób efektywny, profesjonalny i terminowy.

 

§4. Program reguluje zasady współpracy władz samorządowych z organizacjami pozarządowymi i podmiotami w roku 2010.

 

§5. W celu ustalenia zadań i wydzielenia środków finansowych w uchwale budżetowej na 2011 rok organizacje pozarządowe i podmioty powinny złożyć własne propozycje zadań do programu na rok następny, zgodnie z załącznikiem nr 4 do programu, w terminie do 30 września 2010 roku.

 

 

Rozdział II

Podmioty realizujące program współpracy

 

§5. Podmiotami programu, zgodnie z art. 3 ust. 2 i 3 ustawy mogą być prowadzące działalność w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust.1 ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie:

    1. organizacje pozarządowe

  1. osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa
    do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia
    i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego,

  2. stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.

 

§6. Podstawowym kryterium decydującym o podjęciu współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami jest prowadzenie przez nie działalności na terenie gminy lub na rzecz jej mieszkańców.

 

 

Rozdział III

Podstawy współpracy

 

§7. Współpraca Gminy Gietrzwałd z organizacjami pozarządowymi i podmiotami reguluje:

  • Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego
    i o wolontariacie (Dz. U. z dnia 29 maja 2003r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.),

  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 grudnia 2005r. w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. Nr 264, poz. 2207)

  • Ustawa z dnia 8 marca 1990r.o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001, Nr 142, poz. 1591
    z późn. zm.),

  • Ustawa z dnia 28 lipca 2005r. o partnerstwie publiczno - prywatnym (Dz. U. z 2005r.
    Nr 169, poz. 1420),

  • Program współpracy Samorządu Województwa Warmińsko – Mazurskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2010,

  • Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego Województwa Warmińsko-Mazurskiego
    do roku 2020,

  • Plan Rozwoju Lokalnego Gminy Gietrzwałd na 2005-2010,

  • Strategia Rozwoju Gminy Gietrzwałd,

  • Gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii dla Gminy Gietrzwałd

  • Zintegrowana Strategia Rozwoju Obszarów Wiejskich „Kraina Drwęcy i Pasłęki”,

 

 

 

 

Rozdział IV

Zasady regulujące współpracę

 

§8. Podmioty współpracy są autonomiczne i suwerenne, a wzajemne oddziaływania regulują
na zasadach umów i porozumień, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Współpraca gminy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami, opiera się na zasadach pomocniczości, suwerenności, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.

1. Zasada pomocniczości: Gmina uznaje prawo samoorganizujących się obywateli
do samodzielnego określania i rozwiązywania problemów społeczności, także należących
do sfery zadań publicznych. Samorząd stosuje zasadę względnego pierwszeństwa organizacji pozarządowych i podmiotów w realizacji zadań publicznych, wspierając je w wypełnianiu tych zadań. W ten sposób wprowadza w życie ideę subsydiarności, która zakłada, że wszędzie tam gdzie jest to możliwe, kompetencje i zdolność do działania powinny zostać przypisane w pierwszej kolejności obywatelom i ich organizacjom.

2. Zasada suwerenności stron: Gmina respektuje niezależność i podmiotowość organizacji pozarządowych i podmiotów. Gmina akceptuje również kontrolną rolę organizacji obywatelskich, mając świadomość dysponowania przez siebie środkami publicznymi.

3. Zasada partnerstwa: Gmina traktuje organizacje pozarządowe i podmioty jako równoprawnych partnerów w definiowaniu problemów społecznych, określaniu sposobów ich rozwiązywania oraz realizacji zadań publicznych.Gmina oczekuje od organizacji pozarządowych
i podmiotów aktywnego uczestnictwa w pracach grup
zadaniowych, organizowanych spotkaniach tematycznych oraz przekazywania informacji.

 

4. Zasada efektywności: Gmina będzie dokonywała wyboru najbardziej efektywnego sposobu realizacji zadań publicznych proponowanych do realizacji przez organizacje pozarządowe i podmioty.Gmina oczekuje od organizacji pozarządowych i podmiotów sporządzania wniosków o środkifinansowe zgodnie z wymaganiami przedstawionymi w specyfikacji zadania, rzetelnej realizacji powierzonych zadań, wywiązywania się z obowiązków rozliczenia finansowego i sprawozdawczości.

 

5. Zasada uczciwej konkurencji: Gmina będzie równorzędnie traktowała organizacje pozarządowe, podmioty i jednostki organizacyjne urzędu przy realizacji zadań publicznych. Gmina będzie ogłaszała w tym samym czasie, takie same założenia określające zadanie oraz będzie stosowała takie same kryteria oceny dla zgłoszonych ofert konkurujących podmiotów. Jednostki samorządu, organizacje pozarządowe i podmioty konkurujące ze sobą o realizację zadań publicznych winny w sposób uczciwy przedstawiać swoje zasoby, metody, warunki i kalkulacje stosowane przy planowanej realizacji tych zadań.

 

6. Zasada jawności: Gmina będzie udostępniała informacje na temat zamiarów, celów
i
środków przeznaczonych na realizację zadań publicznych oraz o dotychczas ponoszonych kosztach prowadzenia tych zadań przez administrację. Gmina będzie dążyła do tego,
aby
wszelkie możliwości współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami były powszechnie wiadome i dostępne oraz jasne i zrozumiałe w zakresie stosowanych procedur
i kryteriów podejmowania decyzji.

 

 

Rozdział V

Cele współpracy

 

§9.Głównym celem współpracy jest rozwój lokalny i budowanie społeczeństwa obywatelskiego przez kreowanie partnerstwa między administracją samorządową i organizacjami pozarządowymi. Służy temu wspieranie organizacji pozarządowych w realizacji ważnych celów społecznych.

 

1. Cele szczegółowe programu:

  • wzmocnienie potencjału organizacji pozarządowych i podmiotów będących jednym
    z elementów rozwoju społeczeństwa obywatelskiego;

  • doskonalenie umiejętności w zakresie pozyskiwania środków finansowych;

  • efektywne i zgodne z aktualnymi realiami zaspokajanie potrzeb społecznych;

  • aktywizacja i rozwój lokalnej społeczności, w tym grup nieformalnych, lokalnych koalicji społecznych, społecznych liderów;

  • wzmacnianie społecznej roli szkół i lokalnych instytucji kulturalnych;

  • wspieranie innowacyjnych metod w edukacji;

  • krzewienie postaw i wartości społecznie pożądanych w tym rozwój społeczeństwa informacyjnego, opartego na wiedzy oraz obywatelskiego;

  • rozwój inicjatyw społecznych, w tym lokalnego wolontariatu;

  • ograniczenie i niwelowanie negatywnych zjawisk społecznych;

  • pomoc i aktywizacja osobom narażonym na proces marginalizacji społecznej;

  • rozwój usług socjalnych dostosowanych do specyficznych potrzeb lokalnego środowiska, dbałość o wysoką jakość tych usług;

  • rozwój lokalnej infrastruktury niezbędnej dla realizacji działań i projektów;

  • ochrona wspólnego dziedzictwa kulturalnego oraz przyrodniczego;

  • wykorzystywanie walorów środowiska naturalnego gminy w kierunku rozwoju gospodarczo – turystycznego;

  • wzrost jakości usług świadczonych przez administrację samorządową.

 

Rozdział VI

Partnerzy współpracy

 

§10. Partnerzy ze strony gminy.

  1. Rada i jej komisje wytyczają kierunki polityki społecznej gminy, oraz uchwałą budżetową określają wysokość środków przeznaczonych na dofinansowanie zadań realizowanych przez organizacje pozarządowe i podmioty.

  2. Wójt powołuje zespoły wspólne, proponuje radzie zadania publiczne, których realizacja odbywać się może przez zlecenie ich wykonania organizacjom pozarządowym i podmiotom.

  3. Jednostki organizacyjne gminy.

  4. Referaty urzędu:

  • Referat Finansowy,

  • Referat Inwestycji i Zamówień Publicznych,

  1. Wójt wyznacza spośród pracowników urzędu osobę do realizacji zadań wynikających z przyjętych niniejszym programem zasad i form współpracy z organizacjami pozarządowymi. Pracownik tenpełni funkcję łącznika i kreatora w sprawach roboczej koordynacji działań pomiędzy jednostkami organizacyjnymi urzędu, a przedstawicielami poszczególnych organizacji pozarządowych i podmiotów oraz ich reprezentacją.

  2. Zadania pracownika wyznaczonego do współpracy.

  • odpowiada przed wójtem za bieżące wypełnianie zadań wynikających ze współpracy
    z organizacjami pozarządowymi i podmiotami,

  • w porozumieniu z referatami urzędu na podstawie opracowanych przez nie wytycznych ogłasza konkursy ofert, odpowiada za proces opiniowania, ogłasza wyniki konkursów,

  • przyjmuje oferty wraz z wnioskiem o przyznanie dotacji ze środków publicznych
    od organizacji ubiegających się o realizację zadania
    publicznego i przekazuje
    je komisji konkursowej,

  • członkostwo w Zespole Doradczo – Opiniującym pełniąc funkcję sekretarza,

  • członkostwo w Komisji Konkursowej, pełniąc funkcję sekretarza,

  • monitoruje realizację projektów,

  • sporządza roczne zbiorcze zestawienie dla rady ze wszystkich zadań samorządu, realizowanych przez organizacje pozarządowe, podmioty i jednostki organizacyjne urzędu,

  • przyjmuje wnioski od organizacji pozarządowych i podmiotów na pozyskanie środków na wkład własny z funduszy zewnętrznych,

  • przyjmuje wnioski od organizacji pozarządowych i podmiotów o udzielenie rekomendacji wójta dla składanego projektu oraz wnioski o partnerstwo formalne w składanym projekcie,

  • przyjmuje wnioski organizacji pozarządowych i podmiotów o udostępnienie lokalu, budynku, gruntu na jej działalność statutową,

  • przekazuje do zaopiniowania powołanym zespołom wspólnym, wyszczególnionym
    w niniejszym programie, pr
    ojekty uchwał rady dotyczące sektora pozarządowego,

  • prowadzi Bazę Organizacji Pozarządowych działających na terenie Gminy Gietrzwałd,

  • współorganizuje raz do roku Gietrzwałdzie Spotkania Aktywnych i inne spotkania z przedstawicielami podmiotów współpracy o charakterze informacyjnym, szkoleniowym lub konsultacyjnym.

 

§11. Partnerzy ze strony organizacji pozarządowych.

    1. Organizacje pozarządowe oraz ich związki działające w sferze pożytku publicznego:

  • osoby prawne lub jednostki nie posiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, które nie są jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągania zysku;

  • osoby prawne i jednostki organizacyjne Kościołów i związków wyznaniowych, jeżeli
    ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;

  • grupy nieformalne pod warunkiem prowadzenia działalności pożytku publicznego
    i uzyskania w formie pisemnego oświadczenia patronatu nad działalnością ze strony instytucji lub organizacji posiadających osobowość prawną.

    1. Reprezentacją organizacji pozarządowych i podmiotów jest forum organizacji pozarządowych, czyli uczestniczący w corocznych Gietrzwałdzkich Spotkaniach Aktywnych przedstawiciele poszczególnych podmiotów współpracy.

  1. GSA zwołuje wójt,

  2. GSA odbywać się będą raz w roku, w IV kwartale roku kalendarzowego, po wcześniejszym dwutygodniowym okresie zawiadomienia, nie później jednak niż przed przyjęciem przez gminę budżetu. Do kompetencji forum organizacji pozarządowych:

  • bieżące monitorowanie współpracy między gminą a organizacjami pozarządowymi
    i podmiotami,

  • prezentacja doświadczeń i innowacyjnych metod działania,

  • wzmacnianie potencjału organizacji pozarządowych i podmiotów oraz gminy,

  • wzmacnianie poprzez integrację dalszej współpracy między gminą a organizacjami pozarządowymi i podmiotami,

  • promocja sektora organizacji pozarządowych oraz gminy,

  • wytyczanie kierunków współpracy oraz strategii na rzecz rozwoju organizacji pozarządowych i podmiotów,

  • reprezentowanie działań organizacji pozarządowych i podmiotów przed gminą,

  • ewaluacja dotychczasowej współpracy o nowe cele, inicjatywy i potrzeby,

  • wysuwanie, jako głos doradczy, wniosków do tworzenia rocznych programów współpracy,

  • wnioskowanie o zmiany w rocznych i wieloletnich planach współpracy między gminą
    a organizacjami pozarządowymi i podmiotami,

  • wspieranie gminy w tworzeniu lokalnych strategii, poprzez proponowanie dobrych pomysłów, adekwatnych do realnych potrzeb społecznych,

  • artykułowanie o środkach z budżetu gminy na rzecz wkładu własnego dla organizacji pozarządowych i podmiotów w ubieganiu się przez nie o dotacje i granty.

 

§12. Zespoły wspólne

Zespoły wspólne to podmioty powołane zarządzeniem wójta, w skład którego wchodzą przedstawiciele organizacji pozarządowych i podmiotów oraz przedstawiciele rady i urzędu, którzy w zależności od przypisanych im kompetencji są realizatorami niniejszego programu współpracy. W razie potrzeby z inicjatywy wójta, rady, organizacji pozarządowych lub podmiotów możliwe jest powoływanie nowych zespołów zadaniowych, stałych lub doraźnych lub modyfikacja zespołów istniejących.

 

  1. Zespół Doradczo - Opiniujący o charakterze stałym powołany zarządzeniem wójta celem kształtowania, opracowywania i opiniowania współpracy między gminą a organizacjami pozarządowymi i podmiotami.

  1. Zespół składa się z przynajmniej 3 przedstawicieli organizacji pozarządowych i podmiotów, wskazanych na forum gminnym, 3 przedstawicieli gminy, w tym przedstawicieli rady i pracownika wyznaczonego do współpracy.

  2. Do kompetencji zespołu należy:

  • ocena realizacji programu, w tym programów rocznych oraz wieloletnich,

  • przedstawianie oceny oraz wniosków z niniejszej współpracy wójtowi,

  • udział w opracowywaniu programów rocznych,

  • opiniowanie projektu uchwały rady dotyczącej rocznego programu i innych aktów normatywnych o charakterze lokalnym dotyczących organizacji pozarządowych i podmiotów.

  1. Zespół do opracowywania i wdrażania wspólnych projektów o charakterze doraźnym, powołany w celu pozyskiwania środków finansowych, przewidzianych dla projektów opartych na porozumieniu i współpracy między samorządem a organizacjami pozarządowymi i podmiotami.

  1. Zespół powoływany jest zarządzeniem wójta,

  2. Zespół składa się z przedstawicieli partnerów projektu i podmiotów zainteresowanych współpracą przy jego realizacji.

  3. Przewodniczącym zespołu jest jeden z przedstawicieli samorządu w zespole, wskazany przez wójta.

  4. Zespół uczestniczyć będzie w szkoleniach i innych formach doskonalących umiejętności pozyskiwania środków finansowych na realizację projektów skierowanych
    do społeczności gminy, zgodnie z celami i potrzebami określonymi w lokalnych strategiach gminy oraz statutach organizacji.

  1. Komisje Konkursowe, powoływane zarządzeniem wójta w celu dokonania oceny ofert organizacji pozarządowych i podmiotów.

 

 

Rozdział VII

Przedmiot współpracy

  1. Zadania własne gminy określone w ustawie z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2001, Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)

  2. Zadania publiczne wymienione w ustawie dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.).

  3. Zadania przewidziane do realizacji budżetem gminy w roku objętym programem.

 

 

 

Rozdział VIII

Formy współpracy

§13.Współpraca gminy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami obejmuje współpracę o charakterze finansowym i pozafinansowym.

 

§14. Współpraca finansowa

 

1. Współpraca finansowapolega na zlecaniu realizacji zadań gminy organizacjom pozarządowym i podmiotom poprzez:

a) powierzenie wykonania zadania publicznego wraz z udzieleniem dotacji na jego realizację,

b) wsparcie wykonania zadania publicznego wraz z udzieleniem dotacji na częściowe dofinansowanie jego realizacji.

 

2. Szczegółowy tryb zlecanie realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym i podmiotom zawiera załącznik nr 2 do programu.

 

3. Program określa priorytetowe zadania publiczne, których realizację gmina będzie wspierać w 2010 roku. Szczegółowe warunki realizacji zadań priorytetowych zostaną określone w ogłoszeniu otwartego konkursu ofert na wsparcierealizacji zadań.Ustala się, że w roku 2010 zlecanie zadań publicznych odbywać się będzie przede wszystkim w następującym zakresie:

 

a) Działania na rzecz edukacji, promocji i profilaktyki zdrowia,

 

b) Pomoc stypendialna dla uczniów szkół średnich i studentów, mieszkańców Gminy Gietrzwałd.

 

c) Działania na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów
i współpracy międzynarodowej między mieszkańcami Gminy Gietrzwałd
a innymi społecznościami przez organizację ważnych wydarzeń kulturalnych nawiązujących do tradycji
„Spotkania Warmińskie”

 

d) Upowszechnianie kultury, sztuki, zachowanie dziedzictwa kulturowego
i integracja mieszkańców Gminy Gietrzwałd

 

e) Działania na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów
i współpracy międzynarodowej między mieszkańcami Gminy Gietrzwałd
a innymi społecznościami przez organizację imprez sportowych i rekreacyjnych
„Towarzyskie mecze Polska – Niemcy”.

 

Wysokość środków finansowych przeznaczonych na realizację wymienionych w programie zadań została określana w uchwale budżetowej gminy (załącznik nr 9).

 

4. W ramach wspierania wykonania zadania możliwe jest dofinansowanie wkładu własnego organizacji pozarządowej lub podmiotu przy realizacji projektów finansowanych z zagranicznych, krajowych i innych, gdzie taki wkład jest wymagany. W tym celu organizacja pozarządowa lub podmiot powinien przed złożeniem wniosku do w/w grantodawców złożyć ofertę dot. propozycji projektu wraz ze wskazaniem wielkości niezbędnego dofinansowania ze środków gminy oraz jego przeznaczenia, zgodnie z obowiązującym na podstawie Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 grudnia 2005r. w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. Nr 264, poz. 2207),wzorem oferty. Oferta jest analizowana przez pracownika wyznaczonego do współpracy w porozumieniu z właściwymi referatami i wydziałami, pod kątem zgodności ze strategią rozwoju gminy, strategiami branżowymi i innymi programami celowymi a następnie kierowany do wójta. Wójt wraz ze skarbnikiem rozpatruje ofertę i w oparciu o możliwości finansowe podejmuje decyzję o udzieleniu rekomendacji ofercie oraz przeprowadzeniu otwartego konkursu na wskazane zadanie. W przypadkuprzyjęcia projektu do realizacji przez grantodawcę lub instytucję zarządzającądanym programemoraz po rozstrzygnięciu konkursu ogłoszonego przez wójta na realizację zadania, zostanie podpisana umowa o dofinansowaniu realizacji projektu.

Wielkość i możliwość dofinansowania będzie uzależniona od limitu środków przewidzianych
na ten cel w rezerwie budżetowej przy uwzględnieniu kolejności wpływających wniosków.

 

5. Pozyskiwanie środków z innych źródeł

 

a) Rekomendacje projektów

W celu ułatwienia pozyskiwania przez organizacje pozarządowe i podmioty środków finansowych, wójt może rekomendować składany projekt do instytucji grantodawczej. Aby otrzymać rekomendację należy wystąpić z pismem do wójta wraz z wnioskiem grantowym
i projektem rekomendacji.

 

b) Obejmowanie patronatem

Wójt może objąć patronatem niefinansowym inicjatywę realizowaną przez organizację pozarządową lub podmiot. Aby uzyskać patronat należy wystąpić z pismem do wójta wraz
z opisem inicjatywy.

c) Partnerstwo

Gmina może być partnerem w projektach kierowanych przez organizacje pozarządowe
lub podmioty do funduszy europejskich (lub innych), a co za tym idzie może partycypować
w kosztach ich realizacji. Organizacja pozarządowa lub podmiot zainteresowany realizacją projektu w partnerstwie z samorządem gminnym w porozumieniu z Zespołem do opracowywania i wdrażania wspólnych projektów przygotowuje fiszkę projektową, która zostaje przedstawiona wójtowi celem podjęcia decyzji o przystąpieniu do partnerstwa.

W przypadku akceptacji, zespół do opracowywania i wdrażania wspólnych projektów - sporządza wniosek i składa go do odpowiedniego podmiotu. Samorząd gminy może z własnej inicjatywy zapraszać organizacje pozarządowe i podmioty jako partnerów do projektów składanych przez siebie do funduszy europejskich (lub innych).

§15. Współpraca pozafinansowa
1. Gietrzwałdzie Spotkania Aktywnych – forum organizacji pozarządowych i podmiotów.

Raz w roku samorząd gminy organizuje Gietrzwałdzie Spotkania Aktywnych, na które zapraszane są wszystkie organizacje pozarządowe i podmioty działające na terenie gminy. GSA mają na celu m. in. ocenę współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi i podmiotami oraz wypracowanie priorytetów współpracy na kolejny rok.

 

2. Współpraca zagraniczna

W celu ułatwienia nawiązywania kontaktów zagranicznych organizacji pozarządowych
i podmiotów, samorząd będzie zapraszał przedstawicieli organizacji pozarządowych i podmiotów na organizowane przez siebie spotkania, seminaria, konferencje z udziałem gości zagranicznych, dotyczące sektora pozarządowego, a także – w miarę możliwości – umożliwiał uczestnictwo przedstawicieli organizacji pozarządowych i podmiotów we wspólnych wyjazdach partnerskich (warsztatowych), mających na celu wymianę doświadczeń, współpracę „tematyczną”.

3. Udostępnianie lokali i budynków

 

3.1 Organizacje pozarządowe nie dysponujące własnym lokalem mogą wystąpić z pisemnym wnioskiem o udostępnienie lokalu niezbędnego do realizacji celów statutowych, na organizację np. spotkań, konferencji, szkoleń, imprez okolicznościowych, itp. Warunki udostępniania i korzystania z lokali stanowiących własność komunalną gminy określa regulamin stanowiący załącznik nr 3do niniejszego programu.

4. Współpraca w zakresie tworzenia i konsultowania aktów prawa lokalnego

Przystępując do tworzenia strategii, programów itp. dokumentów, samorząd zaprasza
do współpracy lub zaopiniowania przedstawicieli organizacji pozarządowych i podmiotów, zgodnie z § 12 pkt 1 ust. b.

5. Wymiana informacji

Za przekaz informacji z samorządu do organizacji pozarządowych i podmiotów odpowiada pracownik wyznaczony do współpracy. Na oficjalnej stronie internetowej gminy powstanie Baza Organizacji Pozarządowych działających na terenie gminy. Organizacje pozarządowe
i podmioty są zobowiązane do aktualizacji bazy w formie ankiety we wskazanym przez pracownika wyznaczone do współpracy terminie.

6. Współpraca w zakresie promocji gminy
6.1. Samorząd gminy w miarę możliwości będzie zamiesz­czał informacje o wiodących organizacjach pozarządowych i podmiotach w wydawanych przez siebie materiałach informacyjno-promocyjnych.
6.2. W uzasadnionych przypadkach (m. in. organi­zacji lokalnych, regionalnych, krajowych i między­narodowych konferencji, realizacji projektów poza granicami gminy, powiatu i województwa) gmina przekaże organizacjom pozarządowym lub podmiotom, w miarę możliwości materiały promocyjne. Pismo w sprawie uzyskania materiałów promocyjnych wraz z krótka charakterystyką ich wykorzystania należy kierować do pracownika wyznaczonego do współpracy.
6.3. Organizacje pozarządowe i podmioty współpracujące z samorządem są zobowiązane
do promocji gminy podczas realizowanych projektów, wydawanych publikacji, organizacji konferencji itp. Wszystkie materiały publikowane na wszelkich nośnikach, finansowane
ze środków samorządu, muszą zawierać logo gminy oraz informację: „Zrealizowano przy współudziale finansowym Samorządu Gminy Gietrzwałd”.

 

Rozdział IX

Monitoring i ewaluacja programu

§16. Bieżącym monitoringiem współpracy zajmuje się pracownik wyznaczony do współpracy we współpracy z Zespołem Doradczo - Opiniującym oraz kierownikami referatów urzędu i jednostek samorządowych. Monitoring polega na ocenie realizacji opisanych zasad i trybów współpracy i przedstawianiu tej oceny wójtowi, radzie oraz organizacjom pozarządowym i podmiotom.

 

Rozdział X
Załączniki

 

 

  1. Ankieta Bazy Organizacji Pozarządowych Gminy Gietrzwałd.

  2. Tryb zlecania zadań organizacjom pozarządowym i podmiotom.

  3. Regulamin udostępniania korzystania z lokali będących własność komunalną gminy.

  4. Formularz zgłoszenia propozycji zadań do programu rocznego na rok następny.

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 1

BAZA NGO

DANE ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH GMINY GIETRZWAŁD

ANKIETA

 

Pełna nazwa organizacji

 

Adres korespondencyjny

 

adres www

 

Imię i nazwisko osoby do kontaktu

 

telefon

 

adres e-mail

 

Zakres podejmowanej działalności

 

 

 

Zrealizowane projekty
(tytuł, termin, zakres)

 

 

 

 

Jakiego wsparcia oczekuję od Gminy?

 

 

 

Jakie wsparcie mogę zaoferować Gminie?

 

 

 

Dziękujemy za wypełnienie ankiety

 

Załącznik nr 2

Do Rocznego programu współpracy Gminy Gietrzwałd z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2010 rok

 

Tryb zlecania realizacji zadań publicznych

Zlecanie realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym i podmiotom odbywa się na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub w odrębnych przepisach.

 

1. Powierzanie i wspieranie zadań publicznych odbywać się będzie po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert ogłoszonego przez wójta;

a) ogłaszając konkurs wójt powołuje komisję konkursową i nadaje jej regulamin pracy. W skład komisji fakultatywnie wchodzą przedstawiciele organizacji pozarządowych i podmiotów oraz przedstawiciele gminy, w tym obligatoryjnie: skarbnik, przynajmniej 2 radnych i pracownik wyznaczonego do współpracy, jako sekretarz komisji;

b) oferty mogą składać organizacje pozarządowe (bez względu na siedzibę organizacji) prowadzące działalność w sferze pożytku publicznego na terenie gminy, które zaspokajają ważne potrzeby jej mieszkańców.

c) przedłożona oferta powinna być zgodna z zasadami uczciwej konkurencji, gwarantująca wykonanie zadania w sposób efektywny, oszczędny i terminowy,

d) oferta powinna być złożona w terminie określonym przez wójta w konkursie.

 

2. Organizacje pozarządowe i podmioty mogą z własnej inicjatywy złożyć ofertę realizacji przez siebie zadań publicznych, także tych, które są realizowane dotychczas w inny sposób, w tym przez organy administracji publicznej. W tym przypadku samorząd w ciągu dwóch miesięcy rozpatruje ofertę i informuje o podjętej decyzji. W sytuacji, gdy samorząd dostrzega zasadność oferty ogłasza otwarty konkurs ofert na realizację zadania.

 

3. Konkurs ofert ogłaszany jest każdego roku po przyjęciu budżetu i rocznego programu współpracy na dany rok przez radę. Rozstrzygnięcie konkursu powinno nastąpić w ciągu 30 dni od daty otwarcia ofert.

 

4. Rozpatrywane będą tylko oferty złożone zgodnie z obowiązującym na podstawie Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 grudnia 2005r. w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. Nr 264, poz. 2207)wzorem, który zostanie wskazany w ogłoszeniu o konkursie wraz z listą niezbędnych załączników.

 

5. Wszystkie konkursy ogłaszane będą poprzez zamieszczenie informacji:

a) na stronie internetowej gminy,

b) na tablicy ogłoszeń w urzędzie,

c) w lokalnej gazecie,

d) miarę możliwości w innych mediach,

 

6. Koszty, które nie będą pokrywane w ramach dotacji:

a) budowa, zakup budynków, zakup gruntów oraz działalność gospodarcza,

b) pokrycie deficytu działalności organizacji,

c) udzielenie pomocy finansowej osobom fizycznym lub prawnych,

d) wsteczne finansowanie projektów,

e) pokrycie kosztów utrzymania biura organizacji (chyba, że stanowi niezbędny element

w realizacji projektu),

f) działalność polityczna i religijna,

g) związane z profesjonalnym sportem wyczynowym,

 

 

7. Przy rozpatrywaniu ofert komisja konkursowa będzie kierowała się kryteriami zawartymi

w ogłoszeniu o konkursie ofert, na podstawie oceny komisji konkursowej wójt dokona wyboru oferty.

 

8. Wójt każdorazowo ogłasza wyniki konkursów ofert (włącznie z ofertami, które nie otrzymały dofinansowania) na stronie internetowej gminy.

 

9. Po dokonaniu wyboru oferty przez wójta właściwa komórka organizacyjna urzędu przygotowuje projekt umowy. Umowę zawiera się na czas określony, nie dłuższy niż rok budżetowy (w przypadku wspierania realizacji zadań) i nie dłuższy niż 3 lata (w przypadku powierzenia zadań do realizacji). Samorząd przekaże nie późnej niż w ciągu 2 tygodni od podpisania umowy na realizację zadania środki finansowe, chyba że warunki umowy stanowić będą inaczej.

 

10. Wójt dokonuje kontroli realizacji zadania. Czynności kontrolnych dokonuje właściwa komórka organizacyjna urzędu. Zakres kontroli obejmuje: wykonanie zadania zgodnie z umową i złożoną ofertą, udokumentowanie realizowanego zadania, przeznaczenie i wykorzystanie otrzymanej dotacji. Z czynności kontrolnych sporządza się protokół. Jeżeli w trakcie kontroli stwierdzone zostanie wykorzystanie dotacji niezgodne z przeznaczeniem, nieterminowe lub nienależyte wykonywanie umowy będzie to skutkować wstrzymaniem kolejnej transzy dotacji, rozwiązaniem umowy, żądaniem zwrotu przekazanych i niewłaściwie wykorzystanych środków w wysokości proporcjonalnej do zakresu nie wykonania umowy.

 

11. W przypadku stwierdzonego podczas kontroli lub podczas analizy złożonego sprawozdania z realizacji zadania wykorzystania dotacji niezgodnie z przeznaczeniem, organizacja pozarządowa lub podmiot nie będzie mogła składać oferty i uzyskać dotacji z budżetu gminy przez trzy kolejne lata.

 

12. Zasady zwrotu dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem, pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości reguluje art. 145 i 146 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz U. Nr 249 poz. 2104). Organizacji pozarządowej i podmiotowi przysługuje odwołanie od decyzji dotyczącej zwrotu dotacji do właściwego miejscowo samorządowego kolegium odwoławczego.

 

13. Umowa może być rozwiązana przez organizację pozarządową lub podmiot realizujący zadanie ze skutkiem natychmiastowym, jeżeli wójt – pomimo wezwań – nie wywiązuje się z zobowiązania przekazania określonych w umowie środków. Rozwiązanie umowy przez organizację pozarządową lub podmiot nie zwalnia samorządu od wypłaty należności za wykonane przez organizację zadania do momentu rozwiązania umowy. Podstawą do pokrycia przez samorząd wydatków powstałych przed dniem rozwiązania umowy będą udokumentowane koszty dotyczące realizacji zadania.

 

14. Organizacja, w terminie do 30 dni po zakończeniu realizacji zadania, przedkłada w urzędzie sprawozdanie z wykonania zadania, którego wzór zostaje określony w ogłoszeniu o konkursie.

 

15. W sytuacji, gdy samorząd stwierdzi, iż dane zadania można zrealizować efektywniej w inny sposób niż przez zlecenie lub powierzenie organizacji pozarządowej lub podmiotowi, może pominąć tryb konkursowy. W tej sytuacji ogłasza przetarg na realizację zadania na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych. Decyzja w tej sprawie wymaga zaopiniowania przez stały Zespół Doradczo-Opiniujący.

 

16. Postępowanie wyboru oferty i przyznania dotacji ubiegającym się organizacjom pozarządowym i podmiotom jest jawne.

 

 

 

Załącznik nr 3

 

Do Rocznego programu współpracy Gminy Gietrzwałd z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2010 rok

 

 

Regulamin udostępniania korzystania z lokali

będących własność komunalną gminy.

 

1. Lokale i budynki będące własnością Samorządu mogą być udostępniane organizacjom pozarządowym i podmiotom w miarę posiadanych możliwości i na zasadach obowiązujących w gminie.

 

2. Organizacje pozarządowe i podmioty prowadzące działalność w sferze pożytku publicznego mogą uzyskać w użytkowanie budynek lub jego część, na zasadach preferencyjnych, na potrzebyprowadzonej przez siebie działalności. W tym celu muszą złożyć do wójta:

a) wniosek o przydział lokalu lub budynku wraz z uzasadnieniem,

b) plan zagospodarowania lokalu lub budynku,

c) plan prowadzenia działalności statutowej,

d) opis sposobu finansowania lokalu lub budynku.

 

3. Wójt zobowiązany jest udzielić odpowiedzi na złożony wniosek w ciągu 14 dni.

 

4. Organizacje pozarządowe i podmioty korzystające z pomieszczeń należących do gminy mają obowiązek składania, co roku do wójta sprawozdania z wykorzystania pomieszczeń do realizacji celów statutowych. Wójt ma prawo wypowiedzenia umowy najmu lokalu lub budynku w razie stwierdzenia, że prowadzona przez wynajmującą organizację pozarządową lub podmiot działalność jest niezgodna z umową.

 

5. Wójt lub Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury może udostępniać organizacji pozarządowej lub podmiotowi pomieszczenia do odbycia zebrania, spotkania lub prowadzenie działalności statutowej.

 

6. Jeżeli udostępnienie pomieszczeń dotyczy pomieszczeń należących do gminy, zapytanie należy kierować do wójta, jeżeli dotyczy pomieszczeń należących do Gminnego Ośrodka Kultury – do Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury.

 

7. Warunkiem uzyskania zgodny na nieodpłatne udostępnienie pomieszczeń jest wykazanie przez organizację lub podmiot, że planowane w nim działania nie mają komercyjnego i prywatno-towarzyskiego charakteru i służą realizacji społecznych celów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 4

Do Rocznego programu współpracy Gminy Gietrzwałd z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2010 rok

Zgłoszenie propozycji zadania priorytetowego do Rocznego programu współpracy Gminy Gietrzwałd z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2010 rok.

 

Informacje ogólne
  1. Zgłoszenia może dokonać organizacja pozarządowa, osoba prawna lub inny podmiot organizacyjny prowadzący działalność pożytku publicznego, o których mowa w art. 3 ust. 3 Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96 póz. 873 z późn. zm.).

  2. W programie zostaną zapisane zadania publiczne, uwzględnione w budżecie gminy na dany rok, które będą w formie wsparcia lub powierzenia zlecane do realizacji organizacjom pozarządowym, osobom prawnym lub innym podmiotom organizacyjnym prowadzącym działalność pożytku publicznego, o których mowa w art. 3 ust. 3 Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96 póz. 873 z późn. zm.).

  3. Zgłoszenie zadania nie jest obligatoryjne i nie jest też jednoznaczne z wnioskowaniem
    o udzielenie dotacji na wykonanie zadania publicznego.

  4. Zgłoszone zadania powinny mieścić się w zakresie zadań własnych Gminy Gietrzwałd
    i zadań publicznych, określonych w art. 4 Ustawy o działalności pożytku publicznego
    i wolontariacie (tj. w zakresie prowadzonej przez organizacje działalności pożytku publicznego).

 

Zgłoszenie w szczególności powinno zawierać:

  1. Informacje o organizacji
  1. nazwa organizacji
  2. adres organizacji, telefon i/lub fax

  3. główne cele statutowe organizacji

  4. zrealizowane w przeciągu ostatniego roku zadania

  5. jakim budżetem organizacja dysponowała w minionym roku budżetowym

  6. posiadany i użytkowany przez organizację majątek trwały - warunki lokalowe i zaplecze techniczne

  1. Informacje o zadaniu
  1. nazwa zadania
  2. krótki opis zadania (problem, cel, działania, efekty, rezultaty)

  3. data rozpoczęcia i zakończenia zadania

  4. całkowita wartość zadania
  5. o jaką kwotę będzie występowała organizacja na realizację zadania

 

 

 Podmiot udostępniający informację: gietrzwald_gmina_wiejska
Osoba, która wytworzyla informację: Rada Gminy Gietrzwałd Data wytworzenia informacji: 2010-01-14 13:00:24
Osoba, która odpowiada za treść: Elżbieta Bielańska Data udostępnienia informacji: 2010-01-14 13:00:45
Wprowadził informację do BIP: Adam Cieśliński Artykuł był wyświetlony: 183
Osoba, która zmieniła informację: Adam Cieśliński Data aktualizacji informacji: 2010-01-14 13:02:29
Zobacz zmiany w rejestrze zmian »