czarnobiały0+1+2
 Strona główna  Strona Internetowa Gminy  O Biuletynie  Powiaty i gminy  Archiwalny BIP  Mapa
 Uchwały Rady Gminy
 Drukuj informację

XXX/290/2013

Status: Zmieniony

Sesja: XXX

Kadencja: VI

Data wejścia w życie: Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego, z wyjątkiem postanowień dotyczących punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, które wchodzą w życie z dniem 1 lipca 2013r.

Data podpisania: 2013-03-07

Ogłoszono dnia: 2013-03-22 08:47:05 przez Elżbieta Bielańska

Temat

w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gietrzwałd

Zmieniony przez

XXXVI/369/2013

Na podstawie

 art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach1) (Jednolity tekst: Dz. U. z 2012 r., poz. 391), w związku z art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Jednolity tekst: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Olsztynie, Rada Gminy Gietrzwałd uchwala, co następuje:

Treść

  § 1. Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gietrzwałd,w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Gietrzwałd.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa    

Warmińsko-Mazurskiego,
z wyjątkiem postanowień dotyczących punktu selektywnego zbierania odpadów      komunalnych, które wchodzą w życie z dniem 1 lipca 2013r.
 
Załącznik
do uchwały Rady Gminy Gietrzwałd
Nr XXX /290/ 2013 z dnia 7 marca 2013 r
 
 
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gietrzwałd
 
Rozdział 1
 
Postanowienia ogólne
 
§ 1. Uchwała określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości położonych w granicach administracyjnych gminy Gietrzwałd, dotyczące:
1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:
a) prowadzenia we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych: przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych, zużytych opon, a także odpadów zielonych,
b) uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,
c) mycia i napraw pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;
2) rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;
3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
4) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;
5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;
6) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;
7) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.
 
§ 2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
2) przedsiębiorstwie wywozowym – należy przez to rozumieć podmiot uprawniony, wyłoniony zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych, z którym gmina ma zawartą umowę na zorganizowany odbiór odpadów komunalnych;
3) podmiotach uprawnionych - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa będące gminnymi jednostkami organizacyjnymi lub podmiotami, które uzyskały wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych lub posiadającymi wydane przez wójta, ważne zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie:
 
a) opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,
 
b) ochrony przed bezdomnymi zwierzętami,
 
c) prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części.
4) zabudowie wielorodzinnej – należy przez to rozumieć zabudowę budynkami wielolokalowymi stanowiącymi osiedla mieszkaniowe;
5) zabudowie jednorodzinnej – należy przez to rozumieć budynki wolnostojące mieszczące do kilku lokali mieszkalnych:
6) zabudowie kolonijnej - należy przez to rozumieć budynki wolnostojące położone w znacznej odległości poza zwartą zabudową wsi, do których prowadzące drogi gruntowe pozwalają dojechać pojazdem odbierającym odpady o tonażu nie przekraczającym 3,5 t;
7) zabudowie rekreacji indywidualnej – należy przez to rozumieć domki rekreacyjne służące wypoczynkowi indywidualnego użytkownika, nie mające charakteru komercyjnego (usługowego);
8) Gminnym Systemie Odbioru Odpadów (GSOO) – system odbioru i zagospodarowania zmieszanych i wyselekcjonowanych odpadów komunalnych z terenu Gminy Gietrzwałd;
9) selektywnej zbiórce odpadów „u źródła” – należy przez to rozumieć indywidualną segregację odpadów z podziałem na tworzywa sztuczne, papier i tekturę, szkło oraz odpady biodegradowalne; zbiórka prowadzona jest w specjalnie oznakowanych workach lub pojemnikach na terenie nieruchomości;
 
Rozdział 2
 
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
 
§ 3.1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania,
a odbierający odpady do selektywnego odbierania następujących rodzajów odpadów:
1) papieru i tektury,
2) metali,
3) tworzyw sztucznych,
4) opakowań wielomateriałowych,
5) szkła,
6) odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji,
7) odpadów zielonych,
8) przeterminowanych leków i chemikaliów,
9) zużytych baterii i akumulatorów,
10) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
11) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,
12) odpadów budowlanych i rozbiórkowych,
13) zużytych opon.
2. W przypadku stwierdzenia przezprzedsiębiorstwo wywozowe mieszania odpadów zebranych selektywnie lub zanieczyszczenia ich innymi odpadami komunalnymi, będą one traktowane jako niesegregowane odpady komunalne.
 
§4.1. Właściciele nieruchomości położonych wzdłuż chodników (przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącej dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości) mają obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego.
2. Uprzątnięcie błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń polega na usunięciu ich w miejsca niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszym i pojazdów, umożliwiając ich zebranie przez gminę lub zarządcę drogi.
3.* Lód należy posypać piaskiem lub innym stosownym środkiem w celu zlikwidowania jego śliskości.
 
§ 5.1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się wyłącznie pod warunkiem, że:
1) jest dokonywana na wydzielonych, utwardzonych częściach własnej nieruchomości oraz przy użyciu czystej wody,
2) mycie dotyczy nadwozia samochodu,
3) powstające ścieki będą odprowadzane do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego.
2. Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:
1) gromadzenia powstających odpadów w urządzeniach do tego przeznaczonych,
2) że naprawa pojazdów samochodowych dotyczy drobnych napraw,
 
Rozdział 3
 
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów
komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 6.1. Właściciel nieruchomości zapewnia wyposażenie jej w pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych.
 
2. Pojemniki przewidziane do zbierania odpadów na terenie gminy to:
 
1) kosze uliczne o pojemności od 10 do 80 l;
 
2) pojemniki na odpady zmieszane o pojemności 120 l i 1100 l;
 
3) pojemniki i worki na odpady biodegradowalne oraz zielone;
 
4) pojemniki na wyselekcjonowany popiół o pojemności nie większej niż 120 l.
 
5) pojemniki o pojemności od 110 l do 2500 l oraz oznakowane worki przeznaczone do selektywnej zbiórki opakowań ze szkła, tworzyw sztucznych, metali, papieru i tektury, opakowań wielomateriałowych;
 
6) pojemniki przeznaczone na odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe;
 
7) pojemniki przeznaczone na przeterminowane lekarstwa;
 
8) pojemniki na zużyte baterie i akumulatory;
 
9) pojemniki na chemikalia.
 
3. Ustala się minimalną pojemność pojemników do gromadzenia odpadów, uwzględniającą następujące normy:
 
1) dla gospodarstwa domowego liczącego od 1 do 4 osób należy przewidzieć pojemnik na odpady o pojemności 120 l;
 
2) gospodarstwo domowe liczące powyżej 4 osób ma obowiązek wyposażyć nieruchomość w pojemniki o pojemności zapewniającej pokrycie zapotrzebowania wg. norm zapisanych w pkt 1);
 
3) zarządcy nieruchomości wielolokalowych zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do liczby mieszkańców i cyklu wywozu, biorąc pod uwagę normatywy zapisane w pkt 1);
 
4) właściciele domków letniskowych w zabudowie rekreacji indywidualnej zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w pojemniki o pojemności zapewniającej pokrycie zapotrzebowania; w przypadku braku dojazdu do nieruchomości przez przedsiębiorstwo wywozowe i/lub ustawienia w pobliżu nieruchomości, w miejscach ogólnie dostępnych gminnych pojemników zbiorczych o pojemności 1100 l, odpady należy gromadzić w tych pojemnikach;
 
5) prowadzący działalność gospodarczą, kierujący instytucjami oświaty, zdrowia, kultury, zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do swych indywidualnych potrzeb, a w szczególności uwzględniając następujące normatywy dostosowane do dwutygodniowego cyklu odbioru:
 
a) dla szkół wszelkiego typu - 3 l na każdego ucznia i pracownika,
 
b) dla żłobków i przedszkoli - 3 l na każde dziecko i pracownika,
 
c) dla lokali handlowych - 50 l na każde 10 m2 pow. całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l na lokal,
 
d) dla punktów handlowych poza lokalem - 50 l na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l na każdy punkt,
 
e) dla lokali gastronomicznych - 20 l na jedno miejsce konsumpcyjne, dotyczy to także miejsc w tzw. ogródkach zlokalizowanych na zewnątrz lokalu;
 
f) dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji – co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l;
 
g) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych - pojemnik o pojemności 120 l na każdych 10 pracowników;
 
h) dla domów opieki, internatów, hoteli, pensjonatów, gospodarstw agroturystycznych itp. – 20 l na jedno łóżko;
 
i) dla ogródków działkowych 20 l na każdą działkę w okresie sezonu tj. od 1 marca do 31 października każdego roku, i 5 litrów poza tym okresem;
 
j) w przypadku lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego pojemnika 120 l na odpady.
 
4. W przypadku zwiększonych ilości odpadów komunalnych, oprócz pojemników uwzględniających  normy pojemności określone w  ust. 3, mogą być używane dodatkowe pojemniki, z których odpady będą usuwane za dodatkową opłatą, na pisemny wniosek właściciela nieruchomości w ramach GSOO lub w ramach dodatkowej umowy z podmiotem uprawnionym.
5. Wywóz wyselekcjonowanego popiołu zgromadzonego w osobnym pojemniku, odbywać się będzie na pisemny wniosek właściciela nieruchomości. Popiół zmieszany z innymi odpadami w osobnym pojemniku odbierany będzie za zgodą właściciela nieruchomości za opłatą zgodnie z obowiązującą stawką za wywóz odpadów z dodatkowego pojemnika lub zostanie pozostawiony do wtórnej segregacji przez wnioskodawcę.
6. Odpady komunalne, zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić w następujący sposób:
 
1) odpady biodegradowalne – dopuszcza się kompostowanie ich w przydomowych kompostownikach lub należy gromadzić w specjalnie oznakowanym worku lub pojemniku w ramach selektywnej zbiórki „u źródła”;
 
2) odpady zielone - dopuszcza się kompostowanie ich w przydomowych kompostownikach lub przekazywanie do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
 
3) odpady ze szkła, tworzyw sztucznych, papieru i tektury należy gromadzić zgodnie z zasadami systemu selektywnej zbiórki „u źródła”;
 
4) odpady wielkogabarytowe nie wymagające specjalnych urządzeń do zbierania, należy wystawiać w dniu wywozu przy wejściu na nieruchomość lub w miejscu wyznaczonym do tego celu przez zarządcę nieruchomości;
 
5) odpady niebezpieczne – zabrania się mieszać wraz z innymi odpadami komunalnymi; należy przekazać je do pojemników znajdujących się w punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub w innych miejscach wyznaczonych na terenie gminy;
6) odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe należy przekazać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub gromadzić w pojemnikach do tego przeznaczonych znajdujących się na terenie nieruchomości lub w miejscu wyznaczonym przez zarządcę nieruchomości;
 
7) metal należy przekazać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
 
8) opakowania wielomateriałowe należy przekazać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
 
9) zużyte opony należy przekazać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub pozostawić w serwisie samochodowym przy wymianie ogumienia;
 
10) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy wystawiać przy wejściu na nieruchomość lub w miejscu wyznaczonym do tego celu przez zarządcę nieruchomości, przekazać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub należy dostarczyć do punktów zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z gospodarstw domowych zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym tzn. w przypadku zakupu nowego sprzętu można oddać zużyty sprzęt tego samego rodzaju sprzedawcy w sklepie lub hurtowni;
 
11) wyselekcjonowany popiół należy gromadzić luzem w oddzielnym pojemniku.
 
 
§ 7. Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych w miejscach i na drogach publicznych:
 
1) miejsca publiczne takie jak: drogi publiczne, ciągi spacerowe, ciągi handlowo–usługowe, przystanki komunikacji, parki są przez właścicieli nieruchomości lub przedsiębiorców użytkujących tereny komunikacji publicznej obowiązkowo wyposażone w zamocowane na stałe kosze uliczne, zgodnie z następującymi zasadami:
a) odległość pomiędzy koszami rozstawionymi przy chodnikach, ciągach spacerowych i w parkach nie powinna przekraczać 250 m;
 
b) na przystankach komunikacji kosze należy lokalizować przy wiacie, a jeśli jej nie ma - to w sąsiedztwie oznaczenia przystanku;
 
c) na peronach odległość pomiędzy koszami nie może przekraczać 50 m;
 
d) wielkość koszy ulicznych została określona w § 6,. ust. 2 pkt 1 regulaminu;
 
§ 8. Zasady rozmieszczania pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów:
 
1) na terenie nieruchomości pojemniki na odpady zmieszane, worki i pojemniki z wyselekcjonowanymi odpadami zgodnie z zasadamisystemu selektywnej zbiórki „u źródła” oraz pojemniki z wyselekcjonowanym popiołem, należy ustawiać na wyrównanej, w miarę potrzeb utwardzonej powierzchni, w miejscu dostępnym i widocznym dla pracowników przedsiębiorstwa wywozowego bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub, gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawiać je w dniu odbioru, zgodnie z harmonogramem, przed wejściem na teren nieruchomości; dopuszcza się także wjazd na teren nieruchomości pojazdów przedsiębiorstwa wywozowego w celu odbioru odpadów zgromadzonych w pojemnikach;
 
2) właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywania pojemników na odpady w stanie czystości, dobrym stanie technicznym, jak również dezynfekować je, co najmniej raz na kwartał, a w okresie letnim zwiększyć częstotliwość dezynfekcji oraz dezynfekować pojemniki każdorazowo po stwierdzeniu takiej konieczności; usługi w tej mierze może wykonywać podmiot uprawniony;
 
3) wyselekcjonowane odpady wielkogabarytowe oraz zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny muszą być wystawione w terminie przewidzianym harmonogramem przed wejściem na teren nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej lub w miejscu wyznaczonym do tego celu przez zarządcę w zabudowie wielorodzinnej;
 
4) zasady rozmieszczania koszy ulicznych określa § 7 pkt 1 regulaminu;
 
Rozdział 4
 
Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego
 
§ 9. Częstotliwość pozbywania się odpadów:
 
1) ustala się częstotliwość usuwania odpadów komunalnych z terenu nieruchomości:
 
a) odpady komunalne zmieszane: co dwa tygodnie, z zastrzeżeniem punktu b, c i d;
 
b) odpady zmieszane z zabudowy wielorodzinnej nie rzadziej niż co dwa tygodnie;
 
c) odpady zmieszane z zabudowy rekreacji indywidualnej nie rzadziej niż jeden raz w miesiącu.
 
d) częstotliwość usuwania zmieszanych odpadów komunalnych z zabudowy kolonijnej może ulec zmianie w przypadku nieprzejezdności dróg;
 
e) odpady biodegradowalne nie rzadziej niż jeden raz w miesiącu; w sezonie letnim wymagany jest częstszy odbiór;
 
f) odpady zielone – mogą być przekazywane do punktu selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych w okresie od marca do listopada;
 
g) odpady ze szkła, tworzyw sztucznych, papieru i tektury nie rzadziej niż raz w miesiącu; w sezonie letnim wymagany jest częstszy odbiór;
 
h) odpady wielkogabarytowe - odbierane przez przedsiębiorstwo wywozowe nie rzadziej niż jeden raz w roku, przekazywane całorocznie do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub odbierane przez podmiot uprawniony na podstawie dodatkowej umowy;
 
i) odpady niebezpieczne mogą być całorocznie przekazywane do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
 
j) sprzęt elektryczny i elektroniczny odbierane przez przedsiębiorstwo wywozowe nie rzadziej niż jeden raz w roku, przekazywane całorocznie do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub odbierane przez podmiot uprawniony na podstawie dodatkowej umowy;
 
k) odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe: mogą być całorocznie przekazywane do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub odbierane przez podmiot uprawniony na podstawie dodatkowej umowy;
 
l) wyselekcjonowany popiół w okresie od października do kwietnia nie rzadziej niż jeden raz w miesiącu;
 
2) ustala się częstotliwość usuwania odpadów komunalnych z terenów przeznaczonych do użytku publicznego:
 
a) na obszarach wiejskich – raz na dwa tygodnie;
 
b) niezależnie od częstotliwości opróżniania koszy ulicznych określonej wyżej, zarządzający obszarem mają obowiązek nie dopuścić do przepełnienia koszy ulicznych i wysypywania odpadów na ziemię;
 
c) usuwanie odpadów komunalnych z cmentarzy odbywa się w/g potrzeb. Nie można dopuszczać do przepełnienia się pojemników na odpady;
 
d) właściciele punktów handlowych i usługowych zlokalizowanych poza budynkami są zobowiązani usuwać odpady codziennie do pojemników zbiorczych;
 
e) właściciele pól biwakowych i namiotowych zobowiązani są do codziennego usuwania odpadów do pojemników zbiorczych;
 
f) organizatorzy imprez masowych zobowiązani są usuwać odpady i opróżniać przenośne toalety oraz usuwać je niezwłocznie po zakończeniu imprezy.
 
§ 10. Sposób pozbywania się odpadów:
 
1) odpady komunalne, selekcjonowane i nieselekcjonowane, są odbierane od właścicieli nieruchomości przez przedsiębiorstwo wywozowe;
 
2) właściciel nieruchomości jest zobowiązany umieścić pojemniki wypełnione odpadami w miejscu wyodrębnionym, dostępnym i widocznym dla pracowników przedsiębiorstwa wywozowego bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub, gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawiać je w dniu odbioru, przed wejściem na teren nieruchomości; dopuszcza się także wjazd na teren nieruchomości pojazdów przedsiębiorstwa wywozowego w celu odbioru odpadów zgromadzonych w pojemnikach;
 
3) odpady wielkogabarytowe odbierane w ramach GSOO muszą być wystawione w dniu odbioru przed wejściem na teren nieruchomości lub w miejscu wyznaczonym do tego celu przez zarządcę w zabudowie wielorodzinnej lub przekazane do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych; mogą być również odebrane przez podmiot uprawniony na podstawie dodatkowej umowy;
 
4) odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe powinny być przekazane do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych w ramach GSOO lub odebrane przez podmiot uprawniony na podstawie dodatkowej umowy;
 
5) do odbierania odpadów komunalnych niesegregowanych i ulegających biodegradacji należy używać samochodów specjalistycznych;
 
6) do odbierania odpadów budowlano-remontowych i rozbiórkowych można używać samochodów przystosowanych do przewozu kontenerów lub skrzyniowych; powinny one być przykryte, aby nie powodowały podczas transportu zanieczyszczenia i zaśmiecenia terenu;
 
7) do odbierania odpadów niebezpiecznych, metalu i zużytych opon należy używać samochodów specjalnie w tym celu przystosowanych i wyposażonych, tak aby ich transport nie powodował zanieczyszczenia i zaśmiecenia terenu;
 
8) zanieczyszczenia powstające w wyniku załadunku i transportu odpadów oraz nieczystości płynnych mają obowiązek natychmiast usunąć pracownicy przedsiębiorstwa wywozowego i podmiotu uprawnionego;
 
9) przedsiębiorstwo wywozowe i podmiot uprawniony mają obowiązek tak zorganizować odbiór i transport odpadów, aby nie zagrażały one bezpieczeństwu ruchu drogowego i odbywały się według tras i w terminach wyznaczonych w umowie;
 
10) przedsiębiorstwo wywozowe i podmiot uprawniony mają obowiązek umieścić na pojazdach znaki identyfikacyjne.
 
§ 11. Odbieranie odpadów komunalnych musi następować w terminach zapewniających właściwe utrzymanie stanu sanitarno-porządkowego nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do wspólnego użytku publicznego.
 
 
Rozdział 5
 
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
 
§ 12. Zintensyfikowanie edukacji ekologicznej promującej zapobieganie powstawania odpadów, właściwe postępowanie z odpadami oraz prowadzenie skutecznej kampanii informacyjno-edukacyjnej w tym zakresie.
§ 13. Promowanie i wspomaganie stosowania przydomowych kompostowni odpadów zielonych.
 
Rozdział 6
 
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed
zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów
przeznaczonych do wspólnego użytku
 
§14. 1.* Utrzymywanie zwierząt domowych nie może stanowić zagrożenia lub uciążliwości dla ludzi.
2. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe, w szczególności psy, zobowiązane są trzymać je na terenie swojej nieruchomości.
3. Wyprowadzanie psa w miejsca publiczne jest możliwe po spełnieniu następujących warunków:
1) właściciel lub opiekun psa zobowiązany jest do wyprowadzania psa na smyczy, a psy ras dużych i olbrzymich bądź uznanych za agresywne lub zachowujące się w sposób agresywny – na smyczy i w kagańcu oraz wyłącznie przez osoby dorosłe,
2) zwolnienie psa ze smyczy dozwolone jest tylko wtedy, gdy pies jest w kagańcu, w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i tylko wtedy, gdy opiekun psa ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.
4. Ust. 3 stosuje się odpowiednio do innych zwierząt domowych mogących stanowić zagrożenie dla ludzi.
5. Zabronione jest pozostawianie psa bez dozoru, jeżeli nie jest on należycie uwiązany lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym albo na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający wydostanie się psa na zewnątrz.
6. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta w miejscach publicznych oraz w innych miejscach przeznaczonych do wspólnego użytku.
 
Rozdział 7
 
Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
§ 15. 1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej (z rozpoczętą budową obiektu budowlanego) wprowadza się całkowity zakaz chowu i trzymania zwierząt gospodarskich z wyjątkiem niewielkiej liczby ptactwa i królików na własny użytek.
2. Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich, wymienionych w ust. 1, jest zobowiązany:
1) zapewnić gromadzenie i usuwanie powstających w związku z hodowlą odpadów i nieczystości w sposób zgodny z prawem, w tym z wymogami niniejszej uchwały,
2) nie dopuszczać do zanieczyszczenia terenu nieruchomości,
 
Rozdział 8
 
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania
 
§ 16. 1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają nieruchomości zabudowane na całym obszarze gminy Gietrzwałd.
2. Deratyzacja na terenie nieruchomości powinna być dokonywana w każdym roku w terminach od 15 kwietnia do 15 maja oraz każdorazowo w przypadku wystąpienia populacji gryzoni na terenie nieruchomości.
 
* nieważność – rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego PN.4131.214.2013 z dnia 27 marca 2013r.
 
 Podmiot udostępniający informację: gietrzwald_gmina_wiejska
Osoba, która wytworzyla informację: Elżbieta Bielańska Data wytworzenia informacji: 2013-03-22 07:31:39
Osoba, która odpowiada za treść: Elżbieta Bielańska Data udostępnienia informacji: 2013-03-22 08:47:05
Wprowadził informację do BIP: Damian Korosteński Artykuł był wyświetlony: 333
Osoba, która zmieniła informację: Adam Cieśliński Data aktualizacji informacji: 2013-10-14 10:30:36
Zobacz zmiany w rejestrze zmian »