czarnobiały0+1+2
 Strona główna  Strona Internetowa Gminy  O Biuletynie  Powiaty i gminy  Archiwalny BIP  Mapa
 Uchwały Rady Gminy
 Drukuj informację

XLIX/510/2014

Status: Obowiązujący

Sesja: XLIX

Kadencja: VI

Data wejścia w życie: Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Data podpisania: 2014-11-19

Ogłoszono dnia: 2014-12-10 13:07:23 przez Elżbieta Bielańska

Temat

w sprawie uchwalenia Rocznego programu współpracy Gminy Gietrzwałd z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2015 rok.

Na podstawie

art. 5a, ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn. Dz.U.2014.1118 ze zm.) Rada Gminy Gietrzwałd uchwala, co następuje:

Treść

§ 1. Uchwala się Roczny programy współpracy Gminy Gietrzwałd z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2015 rok, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

 

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 
 

 

Załącznik

do uchwały Nr XLIX/510/2014
Rady Gminy Gietrzwałd
z dnia 19 listopada 2014r
.

 

 

ROCZNY PROGRAM

WSPÓŁPRACY GMINY GIETRZWAŁD Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI I INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ POŻYTKU PUBLICZNEGO NA 2015 ROK

 

Wstęp

Aktywność mieszkańców Gminy Gietrzwałd jest podstawą budowy nowoczesnego społeczeństwa obywatelskiego. Aby odczuwalnie poprawił się komfort życia każdego z mieszkańców, konieczne jest prowadzenie równolegle inwestycji zarówno w infrastrukturę, jak i budowanie kapitału społecznego. Z tego też względu pragniemy rozwijać współpracę samorządu z organizacjami pozarządowymi i innymi formami aktywności i samorządności, podążając za nowoczesnymi standardami i korzystając z otwierających się możliwości.

Program powstał jako kontynuacja dotychczasowej współpracy, a także w celu profesjonalizacji oraz standaryzacji reguł i zasad wzajemnej współpracy między wszystkimi podmiotami, które aktywnie działają na terenie Gminy Gietrzwałd na rzecz rozwoju sektora społecznego, rozumianego jako: kapitał ludzki oraz lokalna infrastruktura.

Rozdział I
Postanowienia ogólne

§1. Program określa cele, formy oraz zakres przedmiotowy współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w zakresie prowadzenia działalności w sferze zadań własnych gminy.

§2. Ilekroć w niniejszym programie mowa jest o:

  1. gminie - rozumie się przez to Gminę Gietrzwałd;

  2. radzie - rozumie się przez to Radę Gminy Gietrzwałd;

  3. urzędzie - rozumie się przez to Urząd Gminy w Gietrzwałdzie;

  4. wójcie - rozumie się przez to Wójta Gminy Gietrzwałd;

  5. sekretarzu - rozumie się przez to Sekretarza Gminy Gietrzwałd;

  6. skarbniku - rozumie się przez to Skarbnika Gminy Gietrzwałd;

  7. organizacji pozarządowej - rozumie się przez to osobę prawną lub jednostkę nie posiadającą osobowości prawnej utworzoną na podstawie przepisów ustaw, w tym fundację i stowarzyszenie, nie będące jednostkami sektora finansów publicznych,
    w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku;

  8. podmiocie - rozumie się przez to:

    1. osobę prawną i jednostkę organizacyjną działającą na podstawie przepisów
      o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej,
      o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz
      o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;

    2. stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;

    3. spółdzielnie socjalne;

    4. spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2014 r. poz. 715), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

  1. udziale środków własnych - rozumie się przez to środki finansowe nie pochodzące
    z budżetu gminy, przeznaczone na realizację zadania, o którego wsparcie finansowe organizacja pozarządowa lub podmiot ubiega się;

  2. ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn. Dz.U.2014.1118 z późn. zm.);

  3. programie - rozumie się przez to „Roczny program współpracy Gminy Gietrzwałd
    z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na
    2015 rok”;

  4. pełnomocniku - rozumie się przez to Pełnomocnika Wójta ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi;

  5. jednostki organizacyjne gminy - rozumie się przez to jednostki oświatowe, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Gminny Ośrodek Kultury.

  6. ofercie – rozumie się przez to ofertę realizacji zadania publicznego zgodną z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15.12.2010r. w sprawie wzoru oferty i ramowego wzoru umowy dotyczących realizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz.U.2011.6.25),

 

§3. Uchwalając budżet rada rezerwuje w nim środki finansowe na realizację zadań przez organizacje pozarządowe i podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego.

§4. Organizacje pozarządowe i podmioty powinny zapewnić realizację zadań w sposób efektywny, profesjonalny i terminowy.

§5. Program reguluje zasady współpracy władz samorządowych z organizacjami pozarządowymi i podmiotami w roku 2015 i obowiązuje od 1 stycznia 2015 roku do 31 grudnia 2015 roku.

§6. W celu wyznaczenia priorytetowych zadań publicznych na następny rok i wydzielenia środków finansowych w budżecie na 2016 rok organizacje pozarządowe i podmioty mogą złożyć własne propozycje zadań do programu na rok następny w terminie do 15 września 2015 r.. Propozycje w formie listu intencyjnego powinny zawierać w szczególności:

  1. Informacje o organizacji: nazwa organizacji, adres, telefon i/lub fax, główne cele statutowe, zrealizowane w przeciągu ostatniego roku zadania, jakim budżetem organizacja dysponowała w minionym roku, posiadany i użytkowany przez organizację majątek trwały - warunki lokalowe i zaplecze techniczne.

  2. Informacje o zadaniu: nazwa zadania, krótki opis (problem, cel, działania, efekty, rezultaty), przewidywana data rozpoczęcia i zakończenia zadania, całkowita wartość zadania, o jaką kwotę będzie występowała organizacja na realizację zadania.

 

Rozdział II
Podmioty realizujące program współpracy

§7. Podmiotami programu, zgodnie z art. 3 ust. 2 i 3 ustawy mogą być prowadzące działalność w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust.1 ustawy:

    1. organizacje pozarządowe,

  1. osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa
    do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia
    i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego,

  2. stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego,

  3. spółdzielnie socjalne,

  4. spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2014 r. poz. 715), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

§8. Podstawowym kryterium decydującym o podjęciu współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami jest prowadzenie przez nie działalności na terenie gminy i na rzecz jej mieszkańców.

Rozdział III
Zasady regulujące współpracę

§9. Podmioty realizujące program współpracy są autonomiczne i suwerenne, a wzajemne oddziaływania regulują na zasadach umów i porozumień, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Współpraca gminy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami, opiera się na zasadach pomocniczości, suwerenności, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.

1. Zasada pomocniczości: Gmina uznaje prawo samoorganizujących się obywateli
do samodzielnego określania i rozwiązywania problemów społeczności, także należących
do sfery zadań publicznych. Samorząd stosuje zasadę względnego pierwszeństwa organizacji pozarządowych i podmiotów w realizacji zadań publicznych, wspierając je w wypełnianiu tych zadań. W ten sposób wprowadza w życie ideę subsydiarności, która zakłada, że wszędzie tam gdzie jest to możliwe, kompetencje i zdolność do działania powinny zostać przypisane w pierwszej kolejności obywatelom i ich organizacjom.

2. Zasada suwerenności stron: Gmina respektuje niezależność i podmiotowość organizacji pozarządowych i podmiotów. Gmina akceptuje również kontrolną rolę organizacji obywatelskich, mając świadomość dysponowania przez siebie środkami publicznymi.

3. Zasada partnerstwa: Gmina traktuje organizacje pozarządowe i podmioty jako równoprawnych partnerów w definiowaniu problemów społecznych, określaniu sposobów ich rozwiązywania oraz realizacji zadań publicznych.Gmina oczekuje od organizacji pozarządowych
i podmiotów aktywnego uczestnictwa w pracach grup
zadaniowych, organizowanych spotkaniach tematycznych oraz przekazywania informacji.

4. Zasada efektywności: Gmina będzie dokonywała wyboru najbardziej efektywnego sposobu realizacji zadań publicznych proponowanych do realizacji przez organizacje pozarządowe i podmioty. Gmina oczekuje od organizacji pozarządowych i podmiotów sporządzania wniosków o środkifinansowe zgodnie z wymaganiami przedstawionymi w specyfikacji zadania, rzetelnej realizacji powierzonych zadań, wywiązywania się z obowiązków rozliczenia finansowego i sprawozdawczości.

5. Zasada uczciwej konkurencji: Gmina będzie równorzędnie traktowała organizacje pozarządowe, podmioty i jednostki organizacyjne urzędu przy realizacji zadań publicznych. Gmina będzie ogłaszała w tym samym czasie, takie same założenia określające zadanie oraz będzie stosowała takie same kryteria oceny dla zgłoszonych ofert konkurujących podmiotów. Jednostki samorządu, organizacje pozarządowe i podmioty konkurujące ze sobą o realizację zadań publicznych winny w sposób uczciwy przedstawiać swoje zasoby, metody, warunki i kalkulacje stosowane przy planowanej realizacji tych zadań.

6. Zasada jawności: Gmina będzie udostępniała informacje na temat zamiarów, celów
i
środków przeznaczonych na realizację zadań publicznych oraz o dotychczas ponoszonych kosztach prowadzenia tych zadań przez administrację. Gmina będzie dążyła do tego,
aby
wszelkie możliwości współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami były powszechnie wiadome i dostępne oraz jasne i zrozumiałe w zakresie stosowanych procedur
i kryteriów podejmowania decyzji.

Rozdział IV
Cele współpracy

§10. Głównym celem współpracy jest rozwój lokalny i budowanie społeczeństwa obywatelskiego przez kreowanie partnerstwa między administracją samorządową, organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego. Służy temu wspieranie organizacji pozarządowych i podmiotów w realizacji ważnych celów społecznych.

1. Cele szczegółowe programu:

  • wzmocnienie potencjału organizacji pozarządowych i podmiotów będących jednym
    z elementów rozwoju społeczeństwa obywatelskiego;

  • aktywizacja i rozwój lokalnej społeczności, w tym grup nieformalnych, lokalnych koalicji społecznych, społecznych liderów;

  • pobudzenie innowacyjności i konkurencyjności poprzez umożliwienie organizacjom pozarządowym i podmiotom indywidualnego wystąpienia z ofertą realizacji konkretnych zadań publicznych;

  • krzewienie postaw i wartości społecznie pożądanych w tym rozwój społeczeństwa informacyjnego, opartego na wiedzy i obywatelskiego;

  • poprawa jakości życia współmieszkańców poprzez pełniejsze zaspokojenie potrzeb społecznych;

  • rozwój lokalnej infrastruktury niezbędnej dla realizacji działań i projektów;

  • ochrona wspólnego dziedzictwa kulturowego oraz przyrodniczego Warmii i Mazur;

  • wykorzystywanie walorów środowiska naturalnego gminy w kierunku rozwoju gospodarczo – turystycznego;

  • wzrost jakości usług świadczonych przez administrację samorządową.

 

Rozdział V
Partnerzy współpracy

§11. Partnerzy ze strony gminy.

  1. Rada i jej komisje wytyczają kierunki polityki społecznej gminy, oraz określają w budżecie wysokość środków przeznaczonych na zlecenie zadań do realizacji organizacjom pozarządowym i podmiotom.

  2. Wójt powołuje zespoły wspólne, proponuje radzie zadania publiczne, których realizacja odbywać się może przez zlecenie ich wykonania organizacjom pozarządowym i podmiotom.

  3. Jednostki organizacyjne gminy.

  4. Referaty urzędu:

  • Referat Finansowy,

  • Referat Inwestycji i Zamówień Publicznych,

  1. Wójt do realizacji zadań wynikających z przyjętych niniejszym programem zasad i form współpracy z organizacjami pozarządowymi wyznacza Pełnomocnika Wójta ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi. Pełnomocnikpełni funkcję łącznika i kreatora w sprawach roboczej koordynacji działań pomiędzy jednostkami organizacyjnymi urzędu, a przedstawicielami poszczególnych organizacji pozarządowych i podmiotów oraz ich reprezentacją.

  2. Zadania pełnomocnika:

  • odpowiada przed wójtem za bieżące wypełnianie zadań wynikających ze współpracy
    z organizacjami pozarządowymi i podmiotami,

  • w porozumieniu z referatami urzędu na podstawie opracowanych przez nie wytycznych ogłasza konkursy ofert, odpowiada za proces opiniowania, ogłasza wyniki konkursów,

  • przyjmuje oferty wraz z wnioskiem o przyznanie dotacji ze środków publicznych
    od organizacji pozarządowych i podmiotów ubiegających się o realizację zadania
    publicznego i przekazuje je komisji konkursowej,

  • członkostwo w Zespole Doradczo – Opiniującym pełniąc funkcję sekretarza,

  • członkostwo w Komisji Konkursowej, pełniąc funkcję sekretarza,

  • monitoruje realizację zadań zleconych,

  • sporządza roczne zbiorcze zestawienie ze wszystkich zadań samorządu, realizowanych przez organizacje pozarządowe i podmioty,

  • przyjmuje wnioski od organizacji pozarządowych i podmiotów na pozyskanie środków na wkład własny z funduszy zewnętrznych,

  • przyjmuje wnioski od organizacji pozarządowych i podmiotów o udzielenie rekomendacji wójta dla składanego projektu oraz wnioski o partnerstwo formalne w składanym projekcie,

  • przyjmuje wnioski organizacji pozarządowych i podmiotów o udostępnienie lokalu, budynku, gruntu na jej działalność statutową,

  • przekazuje do zaopiniowania powołanym zespołom wspólnym, wyszczególnionym
    w niniejszym programie, pr
    ojekty uchwał rady dotyczące sektora pozarządowego,

  • prowadzi Bazę Organizacji Pozarządowych działających na terenie Gminy Gietrzwałd,

  • współorganizuje raz do roku Gietrzwałdzie Spotkania Aktywnych i inne spotkania z przedstawicielami podmiotów współpracy o charakterze informacyjnym, szkoleniowym lub konsultacyjnym.

 

§12. Partnerzy ze strony organizacji pozarządowych i podmiotów.

    1. Reprezentacją organizacji pozarządowych i podmiotów jest forum organizacji pozarządowych, czyli uczestnicy w corocznych Gietrzwałdzkich Spotkaniach Aktywnych (GSA) przedstawiciele poszczególnych podmiotów współpracy.

  1. GSA zwołuje i organizuje wójt przy współpracy z Zespołem Doradczo-Opiniującym lub, jeśli została powołana, Gminną Radą Działalności Pożytku Publicznego,

  2. GSA odbywać się będą raz w roku, po wcześniejszym dwutygodniowym okresie zawiadomienia. Do kompetencji forum organizacji pozarządowych należy:

  • prezentacja doświadczeń i innowacyjnych metod działania,

  • wzmacnianie potencjału organizacji pozarządowych i podmiotów oraz gminy,

  • wzmacnianie poprzez integrację dalszej współpracy między gminą a organizacjami pozarządowymi i podmiotami,

  • promocja sektora organizacji pozarządowych oraz gminy,

  • wytyczanie kierunków współpracy oraz strategii na rzecz rozwoju organizacji pozarządowych i podmiotów,

  • reprezentowanie działań organizacji pozarządowych i podmiotów przed gminą,

  • ewaluacja dotychczasowej współpracy o nowe cele, inicjatywy i potrzeby,

  • wnioskowanie o zmiany w rocznych i wieloletnich planach współpracy między gminą
    a organizacjami pozarządowymi i podmiotami,

  • wspieranie gminy w tworzeniu lokalnych strategii, poprzez proponowanie dobrych pomysłów, adekwatnych do realnych potrzeb społecznych,

 

§13. Zespoły wspólne

Zespoły wspólne to podmioty powołane zarządzeniem wójta, w skład których wchodzą przedstawiciele organizacji pozarządowych i podmiotów oraz przedstawiciele rady i urzędu, którzy w zależności od przypisanych im kompetencji są realizatorami niniejszego programu współpracy. W razie potrzeby z inicjatywy wójta, rady, organizacji pozarządowych lub podmiotów możliwe jest powoływanie nowych zespołów zadaniowych, stałych lub doraźnych lub modyfikacja zespołów istniejących.

  1. Zespół Doradczo - Opiniujący o charakterze stałym powołany zarządzeniem wójta celem kształtowania, opracowywania i opiniowania współpracy między gminą a organizacjami pozarządowymi i podmiotami.

  1. Zespół składa się z przynajmniej 3 przedstawicieli organizacji pozarządowych i podmiotów, 3 przedstawicieli gminy, w tym przedstawicieli rady i pełnomocnika.

  2. Do kompetencji zespołu należy:

  • ocena realizacji programu, w tym programów rocznych oraz wieloletnich,

  • bieżące monitorowanie współpracy między gminą a organizacjami pozarządowymi
    i podmiotami,

  • przedstawianie oceny oraz wniosków z niniejszej współpracy wójtowi,

  • udział w opracowywaniu programów rocznych,

  • opiniowanie projektu uchwały rady dotyczącej rocznego programu i innych aktów normatywnych o charakterze lokalnym dotyczących organizacji pozarządowych i podmiotów.

  1. Zespół do opracowywania i wdrażania wspólnych projektów o charakterze doraźnym, powołany w celu pozyskiwania środków finansowych, przewidzianych dla projektów opartych na porozumieniu i współpracy między samorządem a organizacjami pozarządowymi i podmiotami.

  1. Zespół powoływany jest zarządzeniem wójta z inicjatywy wójta lub organizacji pozarządowej lub podmiotu,

  2. Zespół składa się z przedstawicieli partnerów projektu i podmiotów zainteresowanych współpracą przy jego realizacji.

  3. Przewodniczącym zespołu jest jeden z przedstawicieli samorządu w zespole, wskazany przez wójta.

  4. Zespół uczestniczyć będzie w szkoleniach i innych formach doskonalących umiejętności pozyskiwania środków finansowych na realizację projektów skierowanych
    do społeczności gminy, zgodnie z celami i potrzebami określonymi w lokalnych strategiach gminy oraz statutach organizacji.

  1. Komisje Konkursowe

    1. wójt powołuje Komisję Konkursową w celu opiniowania złożonych w konkursie ofert oraz przedłożenia wójtowi propozycji wyboru ofert, na które proponuje się udzielenie dotacji. Ostatecznego wyboru ofert dokonuje wójt;

    2. wójt powołując Komisję Konkursową nadaje jej regulamin pracy;

    3. w skład Komisji Konkursowej wchodzą: przedstawiciele gminy, w tym skarbnik i pełnomocnik jako sekretarz Komisji Konkursowej, a także osoby reprezentujące organizacje pozarządowe lub podmioty. W skład komisji w razie potrzeby mogą być powołani eksperci z głosem doradczym;

    4. w ocenie oferty złożonej w konkursie nie mogą uczestniczyć osoby powiązane z podmiotem składającym ofertę, co do których mogą istnieć zastrzeżenia odnośnie zachowania zasady bezstronności;

    5. pracami Komisji Konkursowej kieruje przewodniczący wyznaczony przez Wójta;

    6. uczestnictwo w pracach Komisji Konkursowej jest nieodpłatne;

    7. przy ocenie ofert członkowie Komisji Konkursowej kierują się kryteriami oceny zawartymi w ogłoszeniu konkursu ofert;

    8. z prac Komisji Konkursowej sporządza się protokół.

 

4. Na podstawie art. 41 ustawy wójt może na wniosek organizacji pozarządowych lub podmiotów prowadzących działalność na terenie gminy powołać w drodze zarządzenia Gminą Radę Działalności Pożytku Publicznego zwaną dalej Gminną Radą DPP. W takim wypadku rada gminy określi w drodze odrębnej uchwały tryb powołania członków oraz organizację i tryb działania Gminnej Rady Działalności Pożytku Publicznego. W wypadku powołania Gminnej Rady DPP wójt może rozwiązać Zespół Doradczo-Opiniujący a jego zadania przejmie Gminna Rada DPP.

Rozdział VI
Przedmiot współpracy

  1. Zadania własne gminy określone w ustawie z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym.

  2. Zadania publiczne mieszczące się w sferze pożytku publicznego, wymienione w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

  3. Zadania przewidziane do realizacji budżetem gminy w roku objętym programem.

 

Rozdział VII
Formy współpracy

§14.Współpraca gminy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami obejmuje współpracę o charakterze finansowym i pozafinansowym.

§15. Współpraca finansowa

1. Współpraca finansowapolega na zlecaniu realizacji zadań gminy organizacjom pozarządowym i podmiotom poprzez:

a) powierzenie wykonania zadania publicznego wraz z udzieleniem dotacji na jego realizację,

b) wsparcie wykonania zadania publicznego wraz z udzieleniem dotacji na częściowe dofinansowanie jego realizacji.

2. Szczegółowy tryb zlecania realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym i podmiotom określa ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Podstawowym trybem zlecania zadań jest konkurs ofert. W przypadkach wskazanych przez ustawę dopuszczalne jest stosowanie innego trybu.

3. W przypadku zadań nie mieszczących się w sferze pożytku publicznego zadania zleca się z zastosowaniem trybu określonego w Uchwale Nr XXXVI/381/2009 Rady Gminy Gietrzwałd z dnia 12 listopada 2009 r. w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu Gminy Gietrzwałd podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku na realizację zadań publicznych innych niż wskazane ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sposobu rozliczania dotacji oraz kontroli wykonania zleconych zadań.

4. Na realizację zadań zleconych planuje się przeznaczyć w 2015 r. środki finansowe
w wysokości
115 000 zł. Ostateczną wysokość środków na realizację zadań zleconych określi rada w uchwale budżetowej na rok 2015.

5. W ramach wspierania wykonania zadania możliwe jest dofinansowanie wkładu własnego organizacji pozarządowej lub podmiotu przy realizacji projektów finansowanych ze środków zagranicznych, krajowych i innych, gdzie taki wkład jest wymagany. W tym celu organizacja pozarządowa lub podmiot składają z własnej inicjatywy na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy wniosek o realizację zadania publicznego. Wniosek jest analizowany przez pełnomocnika w porozumieniu z właściwymi referatami i wydziałami, pod kątem zgodności ze strategią rozwoju gminy, strategiami branżowymi i innymi programami celowymi a następnie kierowany do wójta. Wójt rozpatruje celowość realizacji zadania publicznego i informuje o wyniku oceny organizację lub podmiot, który złożył wniosek. W przypadku pozytywnej oceny informuje o terminie otwartego konkursu ofert na realizację zadania chyba, że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecania. W przypadkuprzyjęcia projektu do realizacji przez grantodawcę lub instytucję zarządzającądanym programemoraz po rozstrzygnięciu konkursu ogłoszonego przez wójta na realizację zadania, zostanie podpisana umowa o dofinansowaniu realizacji projektu. Wielkość i możliwość dofinansowania będzie uzależniona od limitu środków przewidzianych na ten cel w rezerwie budżetowej przy uwzględnieniu kolejności wpływających wniosków.

§16. Współpraca pozafinansowa
1. Współpraca w zakresie tworzenia i konsultowania aktów prawa lokalnego

Przystępując do tworzenia strategii, programów itp. dokumentów, samorząd zaprasza
przedstawicieli organizacji pozarządowych i podmiotów do współpracy lub zaopiniowania aktów prawa lokalnego zgodnie z Uchwałą Nr XLVI/510/10 Rady Gminy Gietrzwałd z dnia 14 października 2010 roku w sprawie szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego  i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego Gminy Gietrzwałd w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.

2. Wymiana informacji

Za przekaz informacji z samorządu do organizacji pozarządowych i podmiotów odpowiada pracownik wyznaczony do współpracy. Na oficjalnej stronie internetowej gminy jest prowadzona Baza Organizacji Pozarządowych działających na terenie gminy. Organizacje pozarządowe i podmioty są zobowiązane do aktualizacji bazy w formie pisemnej.

3. Organizacja Gietrzwałdzkich Spotkań Aktywnych – forum organizacji pozarządowych i podmiotów. Raz w roku samorząd gminy organizuje Gietrzwałdzkie Spotkania Aktywnych, na które zapraszane są wszystkie organizacje pozarządowe i podmioty działające na terenie gminy. GSA mają na celu m. in. ocenę współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi i podmiotami oraz wypracowanie priorytetów współpracy na kolejny rok.

4. Tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym, opiniującym i inicjatywnym złożonych z przedstawicieli organizacji pozarządowych lub podmiotów i gminy (§12 programu).

5. Współpraca zagraniczna

W celu ułatwienia nawiązywania kontaktów zagranicznych organizacji pozarządowych
i podmiotów, samorząd będzie zapraszał przedstawicieli organizacji pozarządowych i podmiotów na organizowane przez siebie spotkania, seminaria, konferencje z udziałem gości zagranicznych, dotyczące sektora pozarządowego, a także – w miarę możliwości – umożliwiał uczestnictwo przedstawicieli organizacji pozarządowych i podmiotów we wspólnych wyjazdach partnerskich (warsztatowych), mających na celu wymianę doświadczeń, współpracę „tematyczną”.

6. Udostępnianie lokali i budynków

Organizacje pozarządowe nie dysponujące własnym lokalem mogą wystąpić z pisemnym wnioskiem o udostępnienie lokalu niezbędnego do realizacji celów statutowych, na organizację np. spotkań, konferencji, szkoleń, imprez okolicznościowych, itp. Warunki udostępniania i korzystania z lokali stanowiących własność komunalną gminy określa regulamin stanowiący załącznik nr 1do niniejszego programu.

7. Współpraca w zakresie promocji gminy

a) samorząd gminy w miarę możliwości będzie zamiesz­czał informacje o wiodących organizacjach pozarządowych i podmiotach w wydawanych przez siebie materiałach informacyjno-promocyjnych;

b) w uzasadnionych przypadkach (m. in. organi­zacji lokalnych, regionalnych, krajowych i między­narodowych konferencji, realizacji projektów poza granicami gminy, powiatu i województwa) gmina przekaże organizacjom pozarządowym lub podmiotom, w miarę możliwości materiały promocyjne. Pismo w sprawie uzyskania materiałów promocyjnych wraz z krótka charakterystyką ich wykorzystania należy złożyć w Urzędzie Gminy w Gietrzwałdzie.

c) organizacje pozarządowe i podmioty realizujące zadania zlecone są zobowiązane
do promocji gminy i informowania o źródłach finansowania tych zadań. Wszystkie materiały publikowane na wszelkich nośnikach, finansowane ze środków samorządu, powinny zawierać logo gminy oraz informację: „Zrealizowano przy współudziale finansowym Gminy Gietrzwałd”.

8. Inicjatywa lokalna – możliwa jest realizacja zadań w oparciu o Art. 19b ustawy i na podstawie Uchwały Nr XVII/155/2012 Rady Gminy Gietrzwałd z dnia 23.02.2012r. w sprawie określenia trybu i szczegółowych kryteriów oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej.

9. Pomoc w pozyskiwaniu środków z innych źródeł:

a) rekomendacje projektów – w celu ułatwienia pozyskiwania przez organizacje pozarządowe i podmioty środków finansowych, wójt może rekomendować składany projekt do instytucji grantodawczej. Aby otrzymać rekomendację należy wystąpić z pismem do wójta wraz z wnioskiem grantowym i projektem rekomendacji.

b) obejmowanie patronatem – wójt może objąć patronatem niefinansowym inicjatywę realizowaną przez organizację pozarządową lub podmiot. Aby uzyskać patronat należy wystąpić z pismem do wójta wraz z opisem inicjatywy;

c) partnerstwo – gmina może być partnerem w projektach kierowanych przez organizacje pozarządowe lub podmioty do funduszy europejskich (lub innych), a co za tym idzie może partycypować w kosztach ich realizacji. Organizacja pozarządowa lub podmiot zainteresowany realizacją projektu w partnerstwie z samorządem gminnym w porozumieniu z Zespołem do opracowywania i wdrażania wspólnych projektów przygotowuje fiszkę projektową, która zostaje przedstawiona wójtowi celem podjęcia decyzji o przystąpieniu do partnerstwa. W przypadku akceptacji, zespół do opracowywania i wdrażania wspólnych projektów - sporządza wniosek i składa go do odpowiedniego podmiotu. Samorząd gminy może z własnej inicjatywy zapraszać organizacje pozarządowe i podmioty jako partnerów do projektów składanych przez siebie do funduszy europejskich (lub innych);

d) udzielanie pożyczek organizacjom pozarządowym oraz podmiotom, które są organizatorami działań współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz innych środków pomocowych o charakterze refundacji. Celem udzielenia pożyczki jest prefinansowanie zadania w wysokości udzielonej dotacji. Szczegółowy tryb ubiegania się przez organizacje i podmioty o pożyczkę określa wójt odrębnym zarządzeniem.

e) udzielanie pomocy w zakresie pozyskiwania środków finansowych z innych źródeł poprzez informowanie podmiotów programu o możliwości pozyskiwania takich środków, udzielanie pomocy na wniosek zainteresowanego podmiotu w zakresie wypełniania wniosków, w tym organizowanie szkoleń i spotkań informacyjnych.

f) wójt podejmując decyzję o udzieleniu rekomendacji, objęciu patronatem lub podjęciu partnerstwa będzie kierował się w szczególności takimi kryteriami jak: zgodność projektu z polityką gminy, cel skierowany na potrzeby mieszkańców gminy, efektywność projektu, zasadność podjęcia danego projektu, współpraca z organizacjami, podmiotami lub instytucjami z terenu gminy jeśli o rekomendację występuje podmiot nie posiadający siedziby na terenie gminy, dotychczasowe doświadczenie we współpracy z gminą.

 

Rozdział VIII
Priorytetowe zadania publiczne

§17.Gmina współpracuje z organizacjami pozarządowymi w sferze zadań publicznych wymienionych w art. 4 ust. 1 ustawy. Na rok 2015 jako priorytetowe zostały określone zadania z następujących obszarów:

Popularyzacja walorów turystycznych i krajobrazowych Gminy Gietrzwałd wśród mieszkańców i turystów

Zadanie 1. Organizacja rajdów, spływów, konkursów i innych imprez popularyzujących krajoznawstwo i turystykę.

Zadanie 2. Popularyzacja i odnowienie oznakowania szlaków turystycznych w Gminie Gietrzwałd.

Upowszechnianie kultury fizycznej i sportu oraz tworzenie warunków do jego rozwoju na terenie Gminy Gietrzwałd

Zadanie 1. Upowszechnianie piłki nożnej w środowisku wiejskim poprzez szkolenie sportowe dzieci, młodzieży i dorosłych oraz organizację i uczestnictwo w zawodach.

Zadanie 2. Upowszechnianie i popularyzacja sportu w różnych formach, jako formy aktywnego spędzania czasu i zdrowego trybu życia.

Nauka i edukacja dzieci, młodzieży i dorosłych

Zadanie 1. Organizacja zajęć i wydarzeń o charakterze edukacyjnym dla dzieci i młodzieży.

Zadanie 2. Pomoc stypendialna zdolnej, aktywnej i dobrze uczącej się młodzieży pochodzącej z niezamożnych rodzin z terenu Gminy Gietrzwałd uczącej się w trybie dziennym w szkołach ponadgimnazjalnych, średnich i wyższych – realizacja w latach 2015 - 2016.

Upowszechnianie i popularyzowanie kultury wśród mieszkańców Gminy Gietrzwałd oraz kultywowanie lokalnych tradycji i zwyczajów poprzez:

- organizowanie imprez kulturalnych i rekreacyjnych,
- kultywowanie tradycji warmińskiej i mazurskiej,
- organizacja i prowadzenie amatorskiego ruchu artystycznego i/lub twórczości ludowej (warsztaty, koła plastyczne, fotograficzne, muzyczne, teatralne), a także organizacja wystaw, konkursów,
- organizację imprez Mecz „Polska – Niemcy” w Naterkach i w Rietbergu.

Leczenie i rehabilitacja dzikich zwierząt potrzebujących Pomocy z terenu Gminy Gietrzwałd

Przygotowanie i organizacja wydarzeń mających na celu nawiązanie współpracy organizacji pozarządowych Gminy Gietrzwałd z organizacjami w innych samorządach.

 

§18. Zadania mogą być realizowane w formie zlecenia organizacjom pozarządowym lub podmiotom wraz z udzielonym wsparciem finansowym lub w formie wspólnego przedsięwzięcia/projektu gminy i organizacji pozarządowej/pozarządowych lub/i podmiotów.

§19. Priorytetowe zadania podlegają w ciągu roku budżetowego ewaluacji i z inicjatywy organizacji pozarządowej, podmiotu lub wójta w uzasadnionych przypadkach do programu i budżetu gminy mogą zostać wpisane nowe zadania.

Rozdział IX
Sposób oceny realizacji programu

§20.Realizacja programu jest poddana ewaluacji mającej na celu ocenę jego wykonania. W celu monitorowania realizacji programu ustala się następujące wskaźniki ewaluacji:

  1. Środki przeznaczone na realizację programu: wysokość udzielonych dotacji i wysokość środków własnych organizacji pozarządowych.

  2. Środki finansowe przeznaczone na realizację poszczególnych zadań: wysokość dotacji i wysokość środków własnych.

  3. Liczba złożonych ofert.

  4. Liczba organizacji pozarządowych składających oferty.

  5. Liczba umów zawartych na realizację zadania publicznego

  6. Liczba organizacji pozarządowych realizujących zadania.

  7. Liczba umów, które nie zostały zrealizowane (rozwiązane, zerwane lub unieważnione).

  8. Liczba imprez, wydarzeń, szkoleń, spotkań.

  9. Liczba informacji zamieszczonych w mediach w związku z realizacją zadań programu.

 

§21. Bieżącym monitoringiem współpracy zajmuje się pracownik wyznaczony do współpracy współdziałając z Zespołem Doradczo – Opiniującym lub Gminną Radą DPP.

§22. Wyniki oceny realizacji programu zostaną przedstawione w sprawozdaniu z realizacji programu, które wójt przedstawi radzie najpóźniej do 30 kwietnia 2016 r.

Rozdział X

Sposób tworzenia programu oraz przebieg konsultacji

§23. 1.Prace nad przygotowaniem programu zostały zainicjowane przez wójta we współpracy z Zespołem Doradczo-Opiniującym, który na podstawie listów intencyjnych przygotował propozycję zadań priorytetowych przedłożoną wójtowi.

    1. Harmonogram prac nad przygotowaniem programu:

- składanie przez organizacje pozarządowe i/lub podmioty propozycji do projektu programu,

- opracowanie projektu programu,

- skierowanie projektu programu do konsultacji,

- rozpatrzenie złożonych opinii i uwag do projektu,

- przedłożenie projektu programu wójtowi i skierowanie pod obrady rady.

3. Konsultacje programu odbyły się zgodnie z trybem określonym w Zarządzeniu Nr 78/2014 Wójta Gminy Gietrzwałd z dnia 28.10.2014 r. poprzez:

- zamieszczenie projektu programu na stronie internetowej Gminy Gietrzwałd, w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy w Gietrzwałdzie,

- przesłanie projektu programu organizacjom pozarządowym i podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego na terenie gminy wraz z prośbą wyrażenia pisemnej opinii,

- organizację bezpośredniego spotkania konsultacyjnego z przedstawicielami organizacji pozarządowych i podmiotów.

Rozdział X

Postanowienia końcowe

§24. 1.W zakresie nieuregulowanym niniejszym programem stosuje się przepisy ustawy.

2. Załączniki do programu:

  1. Regulamin udostępniania i korzystania z lokali będących własnością komunalną gminy.

 

Załącznik nr 1

 

Regulamin udostępniania i korzystania z lokali
będących własnością komunalną gminy.

 

1. Lokale i budynki będące własnością komunalną gminy mogą być udostępniane organizacjom pozarządowym i podmiotom w miarę posiadanych możliwości i na zasadach określonych w niniejszym regulaminie.

2. Organizacje pozarządowe i podmioty prowadzące działalność w sferze pożytku publicznego mogą uzyskać w użytkowanie budynek lub jego część, na zasadach preferencyjnych, na potrzeby prowadzonej przez siebie działalności. W tym celu, w zależności w czyjej dyspozycji jest budynek lub lokal, muszą złożyć do wójta lub do dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury:

a) wniosek o przydział lokalu lub budynku wraz z uzasadnieniem,

b) plan zagospodarowania lokalu lub budynku,

c) plan prowadzenia działalności statutowej,

d) opis sposobu finansowania lokalu lub budynku.

3. Wójt lub dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury zobowiązany jest udzielić odpowiedzi na złożony wniosek w ciągu 14 dni od daty wpłynięcia do Urzędu Gminy w Gietrzwałdzie lub do Gminnego Ośrodka Kultury w Gietrzwałdzie. W wypadku udzielenia zgody na udostępnienie budynku lub lokalu zawarta zostanie umowa określająca w szczególności okres na jaki budynek lub lokal został udostępniony oraz cel i rodzaj prowadzonej w tym budynku lub lokalu działalności oraz.

4. Wójt lub dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury ma prawo wypowiedzenia umowy najmu lokalu lub budynku w razie stwierdzenia, że prowadzona przez wynajmującą organizację pozarządową lub podmiot działalność jest niezgodna z umową.

5. Wójt lub dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury może udostępniać organizacji pozarządowej lub podmiotowi pomieszczenia do przeprowadzenia zebrania, spotkania lub do prowadzenia działalności statutowej.

6. Jeżeli udostępnienie pomieszczeń dotyczy pomieszczeń należących do gminy, zapytanie należy kierować do wójta, jeżeli dotyczy pomieszczeń należących do Gminnego Ośrodka Kultury – do Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury.

7. Warunkiem uzyskania zgodny na nieodpłatne udostępnienie pomieszczeń jest wykazanie przez organizację lub podmiot, że planowane w nim działania nie mają komercyjnego i prywatno-towarzyskiego charakteru i służą realizacji społecznych celów.

 
 Podmiot udostępniający informację: gietrzwald_gmina_wiejska
Osoba, która wytworzyla informację: Elżbieta Bielańska Data wytworzenia informacji: 2014-12-10 13:01:55
Osoba, która odpowiada za treść: Elżbieta Bielańska Data udostępnienia informacji: 2014-12-10 13:07:23
Wprowadził informację do BIP: Damian Korosteński Artykuł był wyświetlony: 16
Osoba, która zmieniła informację: Damian Korosteński Data aktualizacji informacji: 2015-01-13 11:59:46
Zobacz zmiany w rejestrze zmian »