czarnobiały0+1+2
 Strona główna  Strona Internetowa Gminy  O Biuletynie  Powiaty i gminy  Archiwalny BIP  Mapa
 Departamenty / Stanowiska
 Drukuj informację

Wydział: Referat Organizacyjny i Spraw Obywatelskich

Ogłoszono dnia: 2010-03-09 12:16:29 przez Marzena Kryks

Wymiana dowodu osobistego, uzyskanie nowego dowodu osobistego

Termin załatwienia

30 dni

Osoba kontaktowa

Marzena Kryks

Miejsce załatwienia

Urząd Gminy w Gietrzwałdzie pokój nr. 1

Telefon kontaktowy

(89) 524-19-02

Adres e-mail

usc_elud@gietrzwald.pl

Sposób załatwienia

Wydanie dowodu osobistego – dokument odbiera się osobiście

Miejsce odbioru

Urząd Gminy w Gietrzwałdzie pokój nr. 1

Wymagane Dokumenty

1. Do wniosku należy załączyć :2 aktualne wyraźne fotografie o wymiarach 3,5 x 4,5 cm, przedstawiające osobę bez nakrycia głowy, w taki sposób, by ukazywały głowę w pozycji lewego półprofilu z widocznym lewym uchem. Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografie przedstawiające osobę w okularach z ciemnymi szkłami, a osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swego wyznania – fotografie przedstawiające osobę z nakryciem głowy. Dokumentem poświadczającym uprawnienie do załączenia fotografii przedstawiających osobę w okularach z ciemnymi szkłami jest orzeczenie o niepełnosprawności z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku. Dokumentem poświadczającym uprawnienie do załączenia fotografii przedstawiającej osobę w nakryciu głowy jest zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej.

2. Odpis skrócony aktu urodzenia – w przypadku osób, które nie wstąpiły w związek małżeński,

3.Odpis skrócony aktu małżeństwa wraz z adnotacją o aktualnie używanym nazwisku, w przypadku osób, które zawarły związek małżeński,

Do wniosku nie trzeba dołączać odpisów aktów stanu cywilnego jeżeli zostały sporządzone w Urzędzie Stanu Cywilnego w Gietrzwałdzie lub zostały dołączone do wcześniej złożonego wniosku o wydanie dowodu.

4. Na żądanie organu – poświadczenie obywatelstwa polskiego lub inny dokument potwierdzający posiadanie polskiego obywatelstwa, jeżeli dane zawarte w dokumentach budzą wątpliwości, co do obywatelstwa osoby,

5. Dotychczasowy dowód osobisty,

6. Małoletni – od ukończenia 13 lat - składa wniosek w obecności jego przedstawiciela ustawowego lub opiekuna prawnego. Małoletni podpisuje wniosek, jak też jego przedstawiciel ustawowy bądź opiekun prawny,

7. Wniosek dla osób małoletnich – do ukończenia 13 lat – podpisują rodzice, a jeśli dziecko umie się podpisać składa także podpis,

8. Wniosek składa się osobiście, - dostępny w Urzędzie Gminy, pok.nr 1, lub w formie elektronicznej w BIP Urzędu .

Czas realizacji

Ustawowy termin oczekiwania na dowód : 30 dni.

Opłaty

brak opłaty

Uwagi

Z dniem 1 stycznia 2001r. obowiązują nowe przepisy w zakresie wydawania dowodów osobistych.

I. Osoba będąca obywatelem polskim i zamieszkała w Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązana posiadać dowód osobisty:

1/ od ukończenia 18 roku życia,

2/ od ukończenia 15 roku życia jeżeli pozostaje w stosunku pracy lub nie zamieszkuje wspólnie z osobami, pod których władzą rodzicielską lub opieką znajduje się, albo nie pozostaje pod władzą rodzicielską lub opieką.

3/ Osoba będąca obywatelem polskim ma prawo otrzymać dowód osobisty od ukończenia 13 roku życia, a także na uzasadniony wniosek rodziców lub opiekunów dowód osobisty może być wydany osobie, która nie ukończyła 13 roku życia.

 

II. Terminy ważności dowodu:

1. Dowód osobisty jest ważny 10 lat od daty jego wydania.

2. Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 18 lat jest ważny 5 lat od daty jego wydania.

3. Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 65 lat jest ważny na czas nieoznaczony.

 

III. Od 1 stycznia 2010 roku weszła w życie ustawa z dnia 9 stycznia 2009r. o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U. z 2009 r. Nr 39, poz.306), art. 1 powołanej ustawy uchyla art. 36a ustawy z dnia 10 kwietnia 1974r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych.

W związku z powyższym od dnia 1 stycznia 2010 roku nie pobiera się opłaty za wydanie dowodu osobistego.

 

Zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008r. o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.Nr 195, poz 1198), od dnia 1 stycznia 2009 r. obowiązują nowe zasady dotyczące obowiązku wymiany oraz unieważniania dowodów osobistych.

 

Art. 40 ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych w nowym brzmieniu nakłada na posiadacza dowodu osobistego obowiązek jego wymiany w przypadku:

- zmiany danych zamieszczonych w dowodzie – w terminie 14 dni od dnia doręczenia dokumentu potwierdzającego zmianę danych ( przypadku osób przebywających za granicą termin ten wynosi 3 miesiące),

- uszkodzenia dowodu osobistego lub zaistnienia innej okoliczności utrudniającej ustalenie tożsamości osoby – niezwłocznie,

- upływu terminu ważności dowodu osobistego – nie później niż na 30 dni przed upływem tego terminu.

 

Ponadto nowe przepisy ustawy przewidują unieważnienie dowodu osobistego przez organ, który go wydał(wójta, burmistrza, prezydenta miasta):

- z dniem zawiadomienia o utracie dokumentu, jego zniszczeniu lub z dniem przekazania przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego,

- z dniem utraty obywatelstwa polskiego przez posiadacza dowodu,

- z dniem zgonu posiadacza dowodu,

- dniem odbioru dowodu osobistego wydanego w miejsce poprzedniego,

- dniem upływu terminu ważności dowodu osobistego,

- po upływie 3 miesięcy od dnia zmiany danych, które zamieszcza się w dowodzie w razie niezłożenia przez posiadacza dowodu osobistego wniosku o jego wymianę(w przypadku osób przebywających za granicą termin ten wynosi 4 miesiące).

 

Osoby posiadające nieważny dowód osobisty będą miały trudności z załatwieniem spraw w urzędach, sądach czy bankach. Bez ważnego dowodu osobistego nie będzie można przekroczyć granicy ani zawrzeć małżeństwa w urzędzie stanu cywilnego.

Za brak ważnego dokumentu obowiązują sankcje: kara ograniczenia wolności do 1 miesiąca albo kara grzywny (do 5000 zł).

 

Podstawa prawna

1. Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych(Dz.U. z 2006r. /nr 139, poz.993 – tekst jednolity z późn. zm.).

 

2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 lutego 2009 roku w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz tryb postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich unieważniania, wymiany, zwrotu lub utraty(Dz.U. z 2009r. Nr 47, poz.384).

Załączniki

 Podmiot udostępniający informację: gietrzwald_gmina_wiejska
Osoba, która wytworzyla informację: Marzena Kryks Data wytworzenia informacji: 2010-03-09 11:31:10
Osoba, która odpowiada za treść: Marzena Kryks Data udostępnienia informacji: 2010-03-09 12:16:29
Wprowadził informację do BIP: Adam Cieśliński Artykuł był wyświetlony: 484
Osoba, która zmieniła informację: Adam Cieśliński Data aktualizacji informacji: 2013-04-24 07:27:37
Zobacz zmiany w rejestrze zmian »